Kontakt
Miejskie Przedszkole Nr 5 w Bochni

Koncepcja pracy

„Nie zmuszajmy dziecka do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność.
Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijać jego umysł tak,
by samo chciało wiedzieć."

[Janusz Korczak]

 

 

 

KONCEPCJA PRACY

MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 5 W BOCHNI

NA LATA 2020 – 2025

 

 

 

 

 

 

 

MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 5

2020

 

 

 

Spis treści

 

I.    CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

II.  CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO

III.  NASZE PRZEDSZKOLE

1.   ORGANIZACJA PRACY

2.   BAZA PRZEDSZKOLA

3.   NAUCZYCIEL NASZEGO PRZEDSZKOLA

4.   MODEL NASZEGO PRZEDSZKOLAKA

5.   SYSTEM MOTYWOWANIA I POZYTYWNEJ DYSCYPLINY

6.   ZASADY I METODY PRACY

7.   REALIZOWANE PROGRAMY

8.   POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA

9.   ORGANIZACJA ZAJĘĆ DODATKOWYCH

10.    WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA

11.    PROMOCJA PLACÓWKI 

12.    EWALUACJA KONCEPCJI 

13.    STRATEGIA ROZWOJU PLACÓWKI

14.    KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2020-2025

 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1658 oraz z 2019 r. poz. 1627)
  • Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw
    (Dz. U. Nr 56 poz. 458)
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
  • Konwencja Praw Dziecka z dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. Nr 2 z dnia 17 stycznia 2000r. poz.18)
  • Statut Miejskiego Przedszkola Nr 5 w Bochni.

 

I. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

  1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
  2. Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe.
  3. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
  4. Rozwijanie umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
  5. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  6. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
  7. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
  8. Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
  9. Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
  10. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności, samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

 

II.  CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO

  1. Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
  2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
  3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  4. Dzieci są aktywne.
  5. Respektowane są normy społeczne.
  6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
  7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
  8. Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
  9. Rodzice są partnerami przedszkola.
  10. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
  11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
  12. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
  13. Przedszkole zapewnia wychowankom bezpieczeństwo oraz optymalne warunki dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości.
  14. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka, współdziała z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

 

III.    NASZE PRZEDSZKOLE

 

1.   ORGANIZACJA PRACY

Placówka zlokalizowana jest blisko centrum miasta. Mieści się dwóch wolno stojących, dużych jednopiętrowych budynkach przy ul. Kolejowej 10 i 14. Posiada dwa ogrody przedszkolne które są wyposażone w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych.

Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie okolice przedszkola. Pochodzenie społeczne dzieci jest zróżnicowane. W dwóch budynkach przedszkola funkcjonuje 9 grup dziecięcych  (dzieci 3,4,5,6 letnie).

Placówka przy ul. Kolejowej 14 stwarza warunki  do uczęszczania do niej dzieci niepełnosprawnych.

Od 2013 roku przedszkole posiada własną stronę internetową pod adresem: http://przedszkole5bochnia.eprzedszkola.pl/.

 

2.   BAZA PRZEDSZKOLA

Przedszkole zlokalizowane jest blisko centrum miasta. Mieści się w dwóch wolno stojących jednopiętrowych budynkach. Budynek przy ul. Kolejowej 10 posiada 5 sal dydaktycznych wyposażonych w meble dostosowane do wzrostu dzieci i do właściwego ułożenia na nich pomocy. W dwóch salach na piętrze znajdują się tablice interaktywne, w dwóch z nich przeprowadzono gruntowny remont. Budynek przy ul. Kolejowej 14 posiada 4 sale dydaktyczne umieszczone na parterze, również wyposażone w meble dostosowane do wzrostu dzieci oraz zabawki i potrzebny sprzęt. W jednej z sal znajduje się tablica interaktywna. W obydwu budynkach jest zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne. Organizacja zajęć, zabaw ruchowych, muzycznych, teatralnych, uroczystości, koncertów, odbywa się na piętrze w sali ze sceną (Kolejowa 10) lub w sali zajęć (Kolejowa 14). W każdym z budynków wyodrębnione są pomieszczenia do prowadzenia zajęć logopedycznych, terapii psychologicznej, zajęć z języka angielskiego oraz pracy indywidualnej. Dwa ogrody przedszkolne bogate w zieleń (krzewy ozdobne, drzewa dające cień w czasie upału) wyposażone są w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu. Nasze place zabaw zaspokajają potrzeby ruchowe dzieci, a kolorowe i bezpieczne urządzenia rekreacyjne zachęcają do zabawy. W ogrodzie przedszkolnym wyodrębniono mini boisko do gry w piłkę wyposażone w bramkę i zabezpieczone ochronną siatką. Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik lalek, przyrodniczy, kącik czytelniczy itp. Na tablicach umieszczonych    w holu znajduje się „Kącik Rodzica”, w którym znajdują się bieżące informacje oraz tablice grupowe służące prezentacji prac plastycznych dzieci. W ten sposób rodzice mogą na bieżąco obserwować  postępach swoich dzieci.

Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole cieszy się dobrą opinię w środowisku lokalnym. Odpowiednia baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia sprzyja prowadzeniu działań dydaktyczno – wychowawczych na wysokim poziomie.

 

3.   NAUCZYCIEL NASZEGO PRZEDSZKOLA

Nauczyciel zapewnia dziecku podmiotowe traktowanie, dba o jego wszechstronny rozwój i bezpieczeństwo. Posiada odpowiednie kwalifikacje, wzbogaca swoje metody i formy pracy, dostosowując je do potrzeb i możliwości dziecka. Podejmuje działania innowacyjne, jest aktywny i twórczy. Tworzy i realizuje programy autorskie, innowacje, projekty edukacyjne dostosowane do potrzeb grupy i placówki. Potrafi podejmować wyzwania, jakie stawia przed nim nowa rzeczywistość i tworzyć przestrzeń edukacyjną do zdalnego nauczania. Przestrzega praw dziecka, potrafi przyznać się do błędów, jest człowiekiem godnym zaufania. Współpracuje i dzieli się wiedzą oraz umiejętnościami z innymi nauczycielami. Jest odpowiedzialny za kontakt z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola.

Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.

 

SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI

Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora. Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się poprzez:

  • wypełnianie ankiet samooceny,
  • rozmowy z nauczycielami, rodzicami,
  • obserwację zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
  • obserwację prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
  • analizę wytworów dziecięcych,
  • obserwację współpracy z rodzicami,
  • lustrację sal, tablic, wystawy  prac plastycznych dzieci,
  • ocenę pracy nauczycieli,
  • analizę dokumentacji pedagogicznej i innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela,
  • obserwacje rozwoju zawodowego,
  • kartę monitorowania zdalnego nauczania.

 

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – w styczniu I w czerwcu.

 

4.   MODEL NASZEGO PRZEDSZKOLAKA

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.

 

Wykazuje:

  • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • umiejętność współpracy w grupie,
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
  • samodzielność,
  • odporność na stres.

 

Posiada:

  • zdolność do obdarzania nauczycieli (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nimi w zrozumiały sposób,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
  • podstawową wiedzę o świecie.

 

Potrafi:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
  • posługiwać się zdobyczami techniki.

 

Rozumie, zna, przestrzega:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną).

 

Nie obawia się:

  • występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
  • pokazać swoje pomysły, osiągnięcia artystyczne, sportowe,
  • wykazać inicjatywy w działaniu,
  • wyrażać swoje uczucia.

 

W NASZYM PRZEDSZKOLU DZIECKO MA PRAWO DO:

  • życia i rozwoju,
  • swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • indywidualnego toru i tempa w procesie rozwoju,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
  • wspólnoty w grupie,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • pomocy ze strony dorosłych,
  • nauki,  
  • zdrowego żywienia.

 

5.   SYSTEM MOTYWOWANIA I POZYTYWNEJ DYSCYPLINY

  • motywowanie wewnętrzne,
  • stosowanie pochwał i zachęt,
  • opieranie się na mocnych stronach dziecka,
  • zadawanie pytań,
  • angażowanie i zachęcanie do współpracy,
  • działania na rzecz grupy ( np. dyżurni).

 

6.   ZASADY I METODY PRACY

„Akceptuj, kochaj i wspieraj” - to najwłaściwsze określenia i wskazania, które wykorzystują w pracy  nauczyciele naszego przedszkola. Aby zrealizować obowiązujące treści programowe stosują oni metody aktywne, problemowe, twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie stosowane w pracy z dzieckiem metody uwzględniają podstawą formę jego aktywności w tym wieku tj. zabawę.

 

Wśród stosowanych metod na szczególna uwagę zasługują:

  • metoda nauki matematyki prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki,
  • metoda aktywnego słuchania muzyki (głównie klasycznej) według B. Strauss, która czyni dziecko aktywnym odbiorcą muzyki,
  • metoda pedagogiki zabawy według Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Zabawy KLANZA oparta na wielokierunkowej aktywności dziecięcej,
  • metoda gimnastyki twórczej według C. Orffa i R. Labana, w której wykorzystuje się różne formy ruchu, w tym pantomimę, opowieść muzyczno-ruchową, a także ekspresję dziecka i jego twórczą inwencję
  • metoda P. Dennisona – kinezjologia edukacyjna, ukierunkowana na ćwiczenie obu półkul mózgowych, oparta przede wszystkim na ruchach naprzemiennych,
  • metoda gimnastyki A. i M. Kniessów – rozwija koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową,
  • metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – oparta na kontakcie z drugim człowiekiem i otoczeniem, pozwala na wyczucie przestrzeni, ciężaru i ciała,
  • opowieść ruchowa,
  • aktywność plastyczna,
  • metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz – jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego oraz lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
  • metoda projektu, 
  • elementy pedagogiki Marii Montessori (zabawy sensoryczne, karty trójdzielne do lekcji trójstopniowej, karty do kategoryzacji),
  • relaksacja,
  • techniki parateatralne,
  • bajkoterapia,
  • drama,
  • metody aktywizujące (np. Burza mózgów) – pobudzające do aktywnego myślenia i działania,
  • metody pracy zdalnej ( m.in.: nagrywanie filmików, audiobooków, relacji na żywo; tworzenie prezentacji, kart do samodzielnego wydruku).

 

7.   REALIZOWANE PROGRAMY

  • Program własny z zakresu wczesnej nauki czytania „Przez zabawę do nauki czytania” autorstwa nauczycielek pracujących w przedszkolu.
  • Program Adaptacyjny „Już Jestem Przedszkolakiem” mający na celu zminimalizowanie poziomu stresu dla dziecka przekraczającemu próg przedszkola.
  • Projekt edukacyjny „Pluszowy Miś przyjaciel na wczoraj i dziś”- kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych i artystycznych. Projekt zakłada także propagowanie bezpiecznych zasad zachowania się w różnych sytuacjach, kształtowanie nawyków poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
  • Program literacki: „Poezja bliższa dzieciom” – rozbudzanie zainteresowania poezją, rozwijanie zdolności recytatorskich. Program opracowany przez nauczycielki przedszkola.
  • Cykl zajęć z elementami biblioterapii „W krainie uczuć i emocji” prowadzony przez Bibliotekę Pedagogiczną w Bochni.
  • Elementy programu „Dar zabawy” wg koncepcji Friedricha Froebla - zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka.
  • Ogólnopolski projekt edukacyjny: „Podróże Jeża ze Zgierza, czyli Dzieci Jeża zapraszają – wspólnie Polskę poznają!”. Projekt odnosi się do założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w szczególności uwzględnia obszar społeczny i poznawczy rozwoju dzieci; odnosi się również do kierunków polityki oświatowej państwa i priorytetów MEN na rok szkolny 2019/2020 „Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych”. Nauczyciel przybliża dzieciom miejsce pochodzenia Jeża, co jest wstępem do poszerzenia wiedzy nt. własnego miejsca zamieszkania. Grupa oprowadza Jeża po najciekawszych miejscach w okolicy.
  • Program „Czyste Powietrze Wokół Nas” - program dla dzieci w wieku 5-6 lat. Głównym celem programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
  • Program, „Kodowanie na dywanie” – cel główny: kształtowanie kompetencji matematycznych i informatycznych oraz wspomaganie rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego.
  • Program edukacyjny kółka badawczo-poznawczego „Ciekawe pomysły na nasze zmysły”  obejmujący: cykl zabaw badawczych (obserwacje i eksperymenty), cykl zajęć kulinarnych oraz zabawy sensoryczne. Cele główne: wspieranie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju oraz wpieranie ciekawości, aktywności i samodzielności; budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym , technicznym i kulinarnym; stymulacja wielozmysłowa - rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, smakowej, dotykowej.
  • Program  rozwijania zainteresowań i uzdolnień plastycznych dzieci - kółko plastyczne. Cele główne: rozwijanie kreatywności, odkrywanie przez dziecko własnych możliwości i uzdolnień artystycznych; pobudzanie ekspresji i wrażliwości plastycznej, poczucia estetyki.
  • Program Rozwoju Poznawczego Małego Dziecka „Klucz do uczenia” G. Dolya. Cel główny: rozwijanie umiejętności poznawczych i komunikacyjnych dzieci z grupy 3-latków.
  • Program „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Cel główny: rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z rodzicami wychowanków; rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci; kształtowanie wartości moralnych; promocja przedszkola.
  • Projekt edukacyjny „Bohater Tygodnia” Cel główny: wdrażanie dzieci do życia społecznego w grupie przedszkolnej; lepsze wzajemne poznanie się dzieci; współpraca z rodzicami.
  • Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”. Cel główny: kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci.

 

CODZIENNE PLANOWANIE PRACY PEDAGOGICZNEJ UWZGLĘDNIA :

  • cele wychowania i nauczania,
  • działania zorientowane na dziecko,
  • aktualne pory roku,
  • święta i uroczystości,
  • tradycje uroczystości przedszkolne: pasowanie na przedszkolaka, dzień drzewa, dzień pluszowego misia, mikołajki, bale karnawałowe, święto babci i dziadka, dzień mamy i taty, pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły, teatr rodzicielski,
  • przeglądy teatrzyków przedszkolnych,
  • rodzinne i między przedszkolne miejskie i ogólnopolskie  konkursy plastyczne,
  • czytanie bajeczek przez rodziców  w ramach akcji ”Cała Polska czyta dzieciom”.

 

8.   POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA

 

ORGANIZACJA

Przedszkole gwarantuje wszystkim dzieciom opiekę psychologiczno – pedagogiczną i logopedyczną. Zajęcia terapeutyczne oraz wyrównawczo - terapeutyczne prowadzą w naszym przedszkolu zatrudnieni specjaliści: psycholog i logopeda / surdopedagog. Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:

  • wybitnych uzdolnień,
  • niepełnosprawności,
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym lub niedostosowania społecznego,
  • specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,
  • zaburzeń komunikacji językowej,
  • choroby przewlekłej,
  • zaburzeń psychicznych,
  • sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
  • zaniedbań środowiskowych,
  • trudności adaptacyjnych,
  • odmienności kulturowej.

 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie: działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia. Czyni się to poprzez:

  • obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki  w szkole ( diagnozę przedszkolną),
  • zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym,
  • porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców i nauczycieli,
  • działania na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

 

Organizowanie opieki nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności

 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem tworzących zespół pomoc psychologiczno – pedagogicznej. W przedszkolu pomoc taka może być udzielana na wniosek:

  • rodziców,
  • nauczyciela prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
  • nauczyciela specjalisty
  • poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

W miarę możliwości w przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju.

 

OBSERWACJA I DIAGNOZA

 

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • obserwacja dziecka 3 i 4 letniego,  dokumentowanie wyników,
  • przeprowadzenie diagnozy dzieci 5 i 6 letnich: wstępnej i końcowej,
  • indywidualne rozmowy z rodzicami,
  • wymiana doświadczeń ze specjalistami,
  • ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • wspieranie rozwoju dzieci - ewaluacja działań ujętych w programach IPET w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • obserwacji funkcjonowania w grupie,
  • analizy wytworów prac dzieci,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dzieci,
  • prezentacji umiejętności (występy, konkursy),
  • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy, kroniki, albumy),
  • rozmowy z dzieckiem,
  • opracowania informacji o dojrzałości szkolnej dziecka.

 

9.   ORGANIZACJA ZAJĘĆ DODATKOWYCH

Zajęcia dodatkowe finansowane przez rodziców prowadzone są w przedszkolu na podstawie ich wniosków. Oferty osób /firm/ chętnych do prowadzenia zajęć dodatkowych są przyjmowane przez dyrektora przedszkola przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Dyrektor sprawdza kwalifikacje oferentów i instruktorów zajęć. Następnie oferty są przedstawiane rodzicom na zebraniu Rady Rodziców. Rodzice mają możliwość wyrażenia swoich opinii o zajęciach prowadzonych w roku ubiegłym. Rada Rodziców, jako przedstawiciel rodziców podejmuje decyzję co do osób prowadzących i rodzaju  zajęć. Przewodniczący Rady Rodziców zawiera umowę na prowadzenie zajęć dodatkowych (z firmą wybraną przez rodziców) na okres nie dłuższy, niż rok budżetowy.

 

Zajęcia bezpłatne :

  • zajęcia umuzykalniająco-rytmiczne,
  • język angielski,
  • religia,
  • pomoc psychologa i logopedy.

 

10.    WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA

 

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

 

Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.

 

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:

  • dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
  • wszechstronny rozwój dziecka,
  • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
  • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
  • wspieranie rodziców w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole,
  • przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
  • włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia spotkania z psychologiem warsztaty dla rodziców,
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym,
  • aktywna współpraca z radą rodziców.

 

Formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
  • prowadzenie „kącika dla rodziców”, gdzie zamieszczane są informacje na temat spraw bieżących oraz eksponowanie prac dzieci,
  • organizację i prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
  • organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty, formy teatralne z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak:  pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, wigilia, bal karnawałowy, dzień matki i ojca, dzień dziecka piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
  • konkursy, wycieczki,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy,
  • prowadzenie i redagowanie strony internetowej przedszkola,
  • czytanie bajeczek przez rodziców w ramach akcji ”Cała Polska czyta dzieciom”,
  • akcja „Poczytaj Misiowi” - rodzice czytają w przedszkolu bajki dzieciom,
  • spotkania z rodzicami i członkami rodziny wychowanków - poznawanie ich zawodów i pasji,
  • przygotowanie i przedstawienie wraz z rodzicami spektakli charytatywnych dla całej społeczności przedszkolnej i środowiska lokalnego na rzecz dzieci w potrzebie
    (pochodzących z rodzin dzieci uczęszczających do naszej placówki).

 

Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:

  • prowadzenie i przedstawianie dokumentacji  dotyczącej rozwoju dziecka,
  • rozmowy indywidualne z rodzicami,
  • organizowanie spotkań z rodzicami,
  • organizowanie zebrań, warsztatów dla rodziców,
  • omawianie arkuszy diagnostycznych,
  • organizowanie zajęć otwartych dla rodziców,
  • prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych,
  • informacja o gotowości szkolnej – przedstawienie rodzicowi oceny gotowości szkolnej dziecka.

 

WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI

 

Celem współpracy z instytucjami jest:

  • rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
  • satysfakcja pracowników i wychowanków z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
  • kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
  • kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych,
  • urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
  • zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.

 

 

Współpracujemy z:

  • Urzędem Miasta (udział w akcjach i konkursach o charakterze ekologicznym),
  • Komendą Powiatową Policji, Strażą Pożarną i Strażą Miejską (pogadanki na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji),
  • Szkołami Podstawowymi (konkursy, przeglądy),
  • Miejską Biblioteką Publiczną w Bochni (lekcje biblioteczne, przegląd Teatrzyków, akcja Cała Bochnia czyta dzieciom” itp.),
  • Powiatową Biblioteką Pedagogiczną (cykl zajęć „W krainie uczuć i emocji),
  • Towarzystwem „Nasz Dom” (udział w akcji ”Góra Grosza”),
  • Placówkami przedszkolnymi w Polsce (udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych),
  • Miejskim Domem Kultury (udział w konkursach plastycznych, organizacja spektakli charytatywnych),
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
  • Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
  • Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczną (udział w akcji „Czyste powietrze wokół nas),
  • Muzeum w Bochni  im. prof. Stanisława Fischera (lekcje muzealne),
  • Kopalnią Soli Bochnia (zwiedzanie kopalni),
  • Szkołą Muzyczną (koncerty dla dzieci),
  • Schroniskiem dla zwierząt w Borku ( zbiórka potrzebnych przedmiotów i karmy dla zwierząt),
  • Lokalnymi mass mediami (miesięcznik „Kronika Bocheńska”, portale internetowe: www.bochniazbliska.pl; www.mojabochnia.pl; www.bochnianin.pl),
  • Firmą Amos „Zbieramy puste opakowania po kleju Amos - wymieniamy na nowe - udział w akcji ekologicznej,
  • „Zbieramy zużyte baterie”- dbamy o naszą planetę,
  • „Zbieramy nakrętki” – pomagamy dzieciom niepełnosprawnym.

 

WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI

 

Placówka jest otwarta na współpracę z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Praktyki pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Praktykanci są przydzielani do nauczycieli z co najmniej kilkunastoletnim stażem w pracy pedagogicznej. Czas odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Wpływa to korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym.

 

11.    PROMOCJA PLACÓWKI 

 

Działania promocyjne obejmują:

  • prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
  • dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
  • prowadzenie kroniki przedszkola,
  • prowadzenie i redagowanie strony internetowej przedszkola,
  • organizacja uroczystości między przedszkolnych,  (konkurs recytatorski),
  • dbanie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
  • prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynków,
  • upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder - broszurka adaptacyjna),
  • zorganizowanie w przedszkolu Dnia Kundelka połączonego z akcją zbiórki potrzebnych przedmiotów dla zwierząt ze schroniska w Borku,
  • organizacja konkursów plastycznych i wokalnych na teranie przedszkola,
  • cykliczne przeglądy recytatorskie pod wspólnym tytułem „Wiersze słowem malowane”,
  • charytatywna działalność  Rodziców i nauczycieli (przedstawienia teatralne, akcje charytatywne m.in.: „Szlachetna Paczka”).

 

12.    EWALUACJA KONCEPCJI 

 

Koncepcja pracy przedszkola może ulegać modyfikacji. Stanowi ona uzupełnienie i uszczegółowienie treści zawartych w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego  oraz Statucie placówki.  Dokument do realizacji zatwierdza rada pedagogiczna. Zmiany w Koncepcji pracy przedszkola mogą być dokonywane na wniosek: rady pedagogicznej, dyrektora przedszkola, rady rodziców lub organu prowadzącego przedszkole.

 

13.    STRATEGIA ROZWOJU PLACÓWKI

 

W zakresie bazy:

  • sukcesywne doposażenie ogrodu przedszkolnego w sprzęt rekreacyjny,
  • zakup nowych pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego, basenu z piłeczkami,
  • renowacja sprzętu ogrodowego,
  • modernizacja drogi wjazdowej do przedszkola,
  • bieżące remonty sal zajęć.

 

W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:

  • skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • kontynuacja innowacji pedagogicznej  z zakresu wczesnego czytania,
  • systematyczne spotkania z  Radą Rodziców w celu wymiany informacji o potrzebach grup oraz innych formach współpracy,
  • uwzględnienie w ogólnych zebraniach z rodzicami punktu „Wolne wnioski, pytania, lista pomysłów na rozwój przedszkola”,
  • Lepsza wymiana informacji pomiędzy dyrektorem, nauczycielami, a rodzicami (grupy FB) - przekazywania informacji o planowanych w przedszkolu działaniach i przedsięwzięciach celem stworzenia klimatu, w którym rodzice są partnerami w działalności wychowawczo – dydaktycznej placówki,
  • pozyskanie programów multimedialnych do pracy edukacyjno-terapeutycznej z dziećmi.

 

W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:

  • wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
  • obligowanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje,
  • doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez udział w szkoleniach warsztatach,
  • podnoszenie kompetencji w zakresie poznawania i efektywnego wykorzystywania narzędzi
    do  zdalnego nauczania,
  • zdobywanie kwalifikacji w zakresie terapii pedagogicznej i nauczania języka angielskiego
    w przedszkolu.

 

W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:

  • kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy z dzieckiem,
  • współpracowanie z nauczycielami innych placówek celu wymiany doświadczeń i poszukiwaniu nowych metod pracy, udział w szkoleniach zespołu samokształceniowego,
  • kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach między przedszkolnych, miejskich, ogólnopolskich i kampaniach społecznych,
  • podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu,
  • działalność charytatywna rodziców i nauczycieli.

 

Priorytetem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie potrzeb naszego środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.

 

 

14.    KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2020-2025

 

  1. Rozwijamy talent sportowca poprzez nabywanie ogólnej sprawności ruchowej.

 Zadania:

Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.

Cele:

  • wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody,
  • pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia.

 

  1. Rozwijamy swoje talenty muzyczne eksperymentując z muzyką.

 Zadania:

Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów muzyki i ruchu.

Cele:

  • rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności
  • bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki,
  • kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka,
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby działania,
  • poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa),
  • nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalno-tanecznych.

 

  1. Twórczy przedszkolak - rozwijamy talent plastyczny.

 Zadania:

Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności plastyczno-technicznej.

Cele:

  • pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną,
  • rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli
    w twórczości i aktywności własnej,
  • kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.

 

  1. „Książka naszym przyjacielem”.

Zadania:

Pobudzanie i wyzwalanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy o świecie
i informacji z różnych dziedzin życia.

Cele:

  • kształcenie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiedzy i przeżyć,
  • kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania czasu w tym nawyku czytania /słuchania,
  • dostarczenie wzorów pięknej, polskiej mowy,
  • wzbogacanie słownictwa, doskonalenie mowy komunikatywnej, poprawnej pod względem gramatycznym i artykulacyjnym,
  • aktywizowanie postaw rodzicielskich i wzmacnianie więzi rodzinnych wobec dzieci poprzez aktywne codzienne czytanie dziecku książek.

 

  1. „Świat jest duży i piękny – aby umieć w nim poruszać się, pragnę poznać, co jest dobre, a co złe”.

Zadania:

Budowanie dziecięcego systemu wartości – poszanowanie praw dziecka, praw człowieka.

Cele:

  • stworzenie systemu wartości, który stanowi fundament życia człowieka,
  • dostarczanie dzieciom wzorców, które pozwolą im zrozumieć, że najważniejsze wartości to: zgodne współżycie w grupie rówieśniczej, kultura bycia, koleżeństwo, bezpieczeństwo, zdrowie, patriotyzm,
  • kształtowanie pozytywnych wzorców zachowania.

 

  1. Magiczna moc wychowania przez sztukę - (kino, teatr-aktor, radio, czasopismo, tv, sztuka regionalna, ludowa, rzeźba ,malarstwo).

Zadania:

Dążenie do rozwijania aktywnych postaw twórczych dzieci i samodzielnego działania 

Cele:

  • stworzenie warunków umożliwiających kontakt dziecka  z wytworami artystycznymi, jak i działaniem ekspresyjnym i kreatywnym,
  •  wzbogacanie wiadomości i rozwijanie umiejętności dzieci przez kontakt ze sztuką,
  • kształtowanie emocji, radości z powoływania do życia dzieła, także satysfakcji
    z efektu finalnego,
  • zachęcanie do porozumiewania się w specyficzny rodzaj komunikacji, której źródło stanowi utwór literacki, kompozycja muzyczna lub konfiguracja przedmiotów (obiektów) w przestrzeni,
  • pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.