O placówce
Miejskie Przedszkole nr 5 w Bochni zlokalizowane jest przy ulicy Kolejowej 10 (budynek I) i Kolejowej 14 (budynek II). Istnieje od 1978 roku.
Każda grupa posiada swoją salę, wyposażoną w kąciki tematyczne, stoliki, zabawki oraz materiały dydaktyczne. Przy wszystkich salach znajdują się łazienki dostosowane do dziecięcego wzrostu. Obydwa budynki posiadają oddzielne ogrody do zabaw dla dzieci. Na ich terenie umieszczone są: piaskownice, zjeżdżalnie, karuzela, drewniany domek, sprężynki, przeplotnia. W razie upałów, czy niespodziewanego deszczu, z pomocą przychodzi nam obszerna altanka. Ogród jest systematycznie modernizowany – w ostatnim czasie przybyło kilka sprzętów, ławki ogrodowe, podłoże bitumiczne wokół drabinek.
Personel pedagogiczny przedszkola stanowi 17 nauczycielek, dysponujących wysokimi kwalifikacjami i doświadczeniem zawodowym. Wszystkie nauczycielki posiadają wyższe wykształcenie pedagogiczne i ciągle rozwijają swe umiejętności, podejmując studia podyplomowe, uczestnicząc w szkoleniach i warsztatach metodycznych.
W przedszkolu zatrudniony jest również psycholog, dwóch pedagogów specjalnych oraz logopeda. Oprócz tego oferujemy dzieciom możliwość udziału w dodatkowych zajęciach: język angielski, rytmika, katecheza.
CO OFERUJEMY?
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu”
Robert Fulghum
- wspomaganiu indywidualnego rozwoju każdego dziecka w wieku od 3-6 lat,
- udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Edukacji dla przyszłości, polegającej na wspieraniu indywidualnego rozwoju każdego dziecka - ujawniania naturalnych sił,
- uczestniczeniu w tworzeniu nowego modelu wychowania opartego na podejściu do dziecka z pełnym rozumieniem jego rozwoju,
- stwarzaniu warunków niezbędnych do zaistnienia jego naturalnych możliwości i predyspozycji,
- wychowanie małego dziecka traktujemy jako wspieranie jego rozwoju, a edukację jako ujawnianie tego co ukryte wewnątrz,
- posiadamy swoją misję i wizję przedszkola na przyszłość,
- wspieramy rodziny w wychowywaniu i nauczaniu dziecka.
-
stwarzamy warunki do indywidualnego rozwoju dziecka, dając każdemu poczucie sukcesu na miarę jego możliwości,
-
chronimy oryginalność myślenia,
-
wspomagamy dziecięcą aktywność,
-
pracujemy z dzieckiem w myśl zasady: „Pomóż mi, abym zrobił to samodzielnie”
-
dajemy dziecku szanse na znalezienie własnej drogi, samodzielne dochodzenie do rozwiązania problemu,
-
wyzwalamy pomysłowość dziecka, rozwijamy zainteresowania
-
nie ponaglamy, dajemy dziecku czas na samodzielne uporanie się z zadaniem
Celem naszego działania jest doprowadzenie dziecka do jak najpełniejszego rozwoju, osiągnięcia dojrzałości do sprostania obowiązkom szkolnym, kształtowaniu tej dojrzałości stopniowo w czasie kilku lat pobytu dziecka w przedszkolu do radzenia sobie z niepowodzeniami oraz umiejętnego korzystania ze swojej wiedzy i doświadczenia.
- program adaptacyjny dla dzieci nowoprzyjętych,
- program edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju dzieci wg prof. E. Gruszczyk - Kolczyńskiej;
- nauka czytania (od grup najmłodszych) – autorski program edukacyjny: „Przez zabawę do umiejętności czytania”;
- stosowanie technik relaksacyjnych;
- elementy pedagogiki zabawy „Klanza”;
- programy autorskie opracowane przez nauczycieli przedszkola
DLACZEGO WARTO?
Służą one do uzupełnienia i poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach dydaktycznych: wzbogacają doświadczenia uczestników, wspaniale integrują rówieśników oraz ich rodziców.
Grupy młodsze jako cel swoich wypraw wybierają miejsca położone na terenie miasta i w jego najbliższej okolicy, przykładowo: wizyty w gospodarstwach agroturystycznych. Dzieci starsze udają się znacznie dalej (ZOO, Teatr Groteska, Indiańska wioska).
W ramach zajęć dzieci poznają najbliższe środowisko, uczestnicząc w spotkaniach edukacyjnych organizowanych przez bocheńskie Muzeum, zjazdach w podziemia Kopalni Soli.
Teatrzyki dziecięce, spotkania z ekspertami
W trakcie codziennych zajęć rozbudzamy i rozwijamy zainteresowania dzieci sztuką, muzyką, literaturą, teatrem, tańcem. Niemal co miesiąc w przedszkolu goszczą artyści teatralni. Za każdym razem występ jest inny, raz jest to teatr tradycyjny, innym – lalkowy.
W ramach edukacji muzycznej dzieci oprócz uczestnictwa w zajęciach rytmiki biorą udział w, organizowanych przez bocheńską Szkolę Muzyczną, koncertach. Występy muzyków odbywają się także w przedszkolu.
Konkursy
Przedszkole ściśle współpracuje ze środowiskiem lokalnym. Bierzemy udział w przeglądach i konkursach, urządzanych przez inne placówki oświatowe oraz Dom Kultury i Miejską Bibliotekę Publiczną w Bochni. Organizujemy również konkursy wewnątrzprzedszkolne.
Uroczystości
Z okazji różnych świąt: Dzień Mamy i Taty, Dzień Babci i Dziadka, zakończenie roku szkolnego, dzieci przygotowują występy artystyczne. Popisy małych artystów, ich recytacje, śpiew, tańce gorącymi brawami nagradza publiczność złożona z licznie przybyłych członków rodzin przedszkolaków, kolegów z innych grup oraz ich nauczycieli. Do tradycji weszła również organizacja spotkania z Mikołajem, przedszkolnej wigilii, jasełek oraz balu karnawałowego.
6.30 – 8.30 |
Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne według zainteresowań. Praca z zespołem lub indywidualna – wspomaganie rozwoju dziecka. Czynności porządkowe, ćwiczenia poranne. Kontakty z rodzicami.
|
8.30 – 9.00 |
Przygotowanie do śniadania: czynności higieniczne, samoobsługowe, pełnienie dyżurów, wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych. Śniadanie.
|
9.00 – 9.30 |
Zintegrowana działalność edukacyjna zgodna z podstawą programową, zajęcia i zabawy edukacyjne, zabawy dydaktyczne różnego typu realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego. Religia |
9.30 – 9.45 |
Gry i zabawy ruchowe, relaksacyjne.
|
9.45 – 10.15 |
Zajęcia edukacyjne zgodne z podstawą programową. Rozwijanie różnych sfer rozwojowych.
|
10.15 – 11.30 |
Pobyt na świeżym powietrzu: zabawy swobodne i organizowane, spacery, wycieczki, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, porządkowe. Tworzenie okazji do obserwowania, eksperymentowania, odkrywania, podejmowania zabaw badawczych, konstrukcyjnych. Wspieranie działań twórczych poprzez kontakt ze sztuką muzyką, literaturą, zabawy dowolne.
|
11.30 – 12.30 |
Czynności samoobsługowe w szatni oraz higieniczno – porządkowe.
|
12.30 – 13.00 |
Czas relaksu i odpoczynku. Słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej.
|
13.00 – 14.00 |
Zabawy dowolne w sali lub na powietrzu. Ćwiczenia utrwalające wiadomości i umiejętności z zajęć edukacyjnych, zajęcia wyrównawcze, wspieranie rozwoju dzieci poprzez: zabawy dydaktyczne, ćwiczenia mowy, artykulacyjne, oddechowe. Ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, sprawność manualną.
|
14.00 – 14.30 |
Czynności porządkowe i higieniczno – samoobsługowe. Podwieczorek.
|
14.30 – 17.00 |
Zabawy i gry dydaktyczne, stolikowe, praca indywidualna, wyrównawcza. Tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci. Indywidualne kontakty z rodzicami. Swobodne zabawy w sali lub na podwórku. Rozchodzenie się dzieci.
|