Kontakt
Miejskie Przedszkole Nr 5 w Bochni

Realizowane projekty

,,Pomóż mi zrobić to samodzielnie."

Mariia Montessori

PROGRAM ADAPRACYJNY „RAZEM W PRZEDSZKOLU. PRZYJAZNY START MALUCHA”

Grupa: Rybki

 

Opis: Program adaptacyjny został stworzony z myślą o najmłodszych dzieciach, które rozpoczynają swoją przygodę z przedszkolem. Jego głównym celem jest ułatwienie maluchom łagodnego wejścia w nowe środowisko oraz wsparcie rodziców i nauczycieli w tym ważnym okresie.

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele programu:

  • Ułatwienie dziecku bezpiecznego i radosnego startu w przedszkolu
  • Zmniejszenie lęku separacyjnego i budowanie poczucia bezpieczeństwa
  • Integracja grupy i rozwijanie relacji rówieśniczych
  • Nauka samodzielności w codziennych czynnościach
  • Nawiązanie bliskiej współpracy z rodzicami opartej na zaufaniu

Sposoby realizacji programu:

  • Dni adaptacyjne z udziałem dzieci i rodziców – wspólne zabawy, poznawanie sal i nauczycieli
  • Spotkania informacyjne z rodzicami – przedstawienie zasad funkcjonowania i oczekiwań wobec dzieci
  • Zabawy integracyjne i ruchowe – tworzenie relacji, poznawanie kolegów i przestrzeni
  • Elementy bajkoterapii, muzykoterapii i metody Sherborne – rozwijanie emocji, poczucia ciała i bezpieczeństwa
  • Stała współpraca z rodzicami – rozmowy indywidualne, konsultacje, grupa informacyjna online

Program zakłada współpracę nauczycieli, rodziców i dzieci, aby przedszkole stało się dla malucha drugim domem – miejscem bezpiecznym, przyjaznym i pełnym radości, a rodzice mieli pewność, że ich dziecko jest otoczone troskliwą opieką.


 

   INNOWACJA AUTORSTWA E. BAJDY “MAGICZNY OGRÓD”

Grupa: WSZYSTKIE GRUPY

Opis: Działania innowacyjne mają stworzyć możliwość obcowania z przyrodą poprzez działania w przedszkolnym warzywniku. Dzieci mają okazję uczestniczyć w pracach ogrodowych oraz pielęgnować zdrową i ekologiczną żywność. Ponadto ogródki będą miejscem zabaw badawczych i obserwacji, które wyostrzą zmysły wychowanków. Realizacja innowacji ma zaspokoić potrzeby dzieci takie jak np.: ciekawość, chęć działania, także w grupie, potrzeba zadawania pytań i poznawania otaczającego świata, potrzeba kontaktu z naturą, potrzeba ukojenia i wyciszenia, ekspresji, potrzeba doświadczenia i stymulacji zmysłów.

Czas realizacji: kontynuacja do listopada 2025, od 2026 jako program własny

Cele programu:

  • Zapewnianie dzieciom możliwości obcowania z przyrodą
  • Wzbogacanie wiedzy na temat otaczającej przyrody za pomocą obserwacji, działania i zmysłów
  • Stwarzanie warunków do podejmowania obserwacji i eksperymentowania
  • Umiejętności społeczne: współpraca, komunikacja, cierpliwość, odpowiedzialność, inicjatywa, samodzielność, szacunek dla pracy innych
  • Umiejętności logicznego myślenia: rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozwiązywanie problemów, analiza krytyczna
  •  Ekspresja twórcza: radość ze wspólnego tworzenia
  •  Relaksacja, odprężenie, wspieranie dobrostanu psychicznego

 

 PROGRAM “CZUCIAKI”

Grupa: KOTKI, SMERFY, ZAJĄCZKI, PSZCZÓLKI, ŻABKI

Opis:  Ogólnopolski projekt edukacyjny mający na celu rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci. Poprzez spotkania z sympatycznymi postaciami – Czuciakami, które reprezentują różne emocje, dzieci uczą się rozpoznawać, nazywać i bezpiecznie regulować swoje uczucia, rozwijać empatię oraz budować pozytywne relacje z rówieśnikami. Projekt dostarcza materiałów takich jak bajki, piosenki i aktywności, a także zachęca do tworzenia własnych książeczek projektowych i "Wysp Emocji".

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele programu:

  • Rozpoznawanie i nazywanie emocji: Dzieci uczą się identyfikować i nazywać swoje uczucia, takie jak radość, smutek, złość czy strach.
  • Rozumienie emocji: Zrozumienie, że wszystkie emocje są naturalne i potrzebne, a także poznawanie źródeł własnych emocji.
  •  Regulacja emocji: Nauka panowania nad silnymi emocjami oraz rozwijanie strategii radzenia sobie z negatywnymi stanami emocjonalnymi.
  • Rozwijanie empatii: Budowanie pozytywnych relacji i zrozumienia wobec uczuć innych ludzi.
  •  Budowanie samoświadomości: Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka poprzez poznawanie siebie, swoich potrzeb i reakcji.

 

PROGRAM ”MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”

Grupa: KOTKI, BIEDRONKI

Opis: Międzynarodowy projekt edukacyjny, organizowany przez Grupę MAC S.A. i Aneta Konefał ("Misiową Mamę"), mający na celu promocję i rozwijanie czytelnictwa wśród najmłodszych dzieci poprzez zabawę z maskotką misia. Uczestniczące placówki  wysyłają misia z kartami do domów, gdzie dzieci czytają mu książki i wykonują zadania, a następnie miś wraca do grupy. Projekt wspiera rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci, takich jak rozumienie i tworzenie informacji, umiejętności osobiste, społeczne i obywatelskie, a także ekspresję kulturalną.

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele programu:

  • Rozwijanie i promowanie czytelnictwa: wśród dzieci i młodzieży.
  • Zachęcanie do wspólnego czytania: z rodzicami, opiekunami i rówieśnikami.
  • Kształtowanie kluczowych kompetencji takich jak rozumienie i tworzenie informacji, umiejętności osobiste, społeczne i obywatelskie, a także ekspresję kulturalną

 

PROGRAM “UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ”

Grupa: KOTKI

Opis: Ogólnopolska inicjatywa edukacyjna, która wplata elementy kodowania w codzienne aktywności, rozwijając u dzieci logiczne myślenie, kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. Celem programu jest świadome wprowadzanie najmłodszych w świat cyfrowy, uczenie ich kluczowych kompetencji, takich jak praca zespołowa i odpowiedzialność, oraz pokazywanie, że programowanie jest dostępne i może być ciekawym elementem nauki różnych przedmiotów. Oprócz standardowych zadań, program proponuje też kodowanie z Genibotem- robotem, który pomaga wprowadzić dzieci w świat kodowania.

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele programu:

  •   Rozwój kompetencji miękkich:
  •   Rozwijanie logicznego i algorytmicznego myślenia.
  •  Kształtowanie umiejętności zadaniowego podejścia do problemów.
  •   Wspieranie kreatywności.
  •  Rozwijanie umiejętności pracy w zespole i szukania kompromisów.
  •  Wprowadzenie do świata cyfrowego

 

 INNOWACJA AUTORSTWA E.BAJDA “FORUM DZIECIĘCYCH GŁOSÓW”

Grupa: WSZYSTKIE GRUPY

Opis: Innowacja pedagogiczna powstała z myślą o wspieraniu dzieci w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym oraz wzmacnianiu u nich kluczowych kompetencji przyszłości takich jak inicjatywność i przedsiębiorczość. Skierowana jest do całej społeczności dziecięcej przedszkola. Grupy najmłodsze (nowoprzyjęte) biorą udział po okresie adaptacji od II semestru roku szkolnego. Dzieci, za sprawą spotkań z wicedyrektorem placówki, będą uczestniczyć aktywnie w życiu przedszkola, podejmując ważne z ich punktu widzenia decyzje.

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele programu:

  •  Kształcenie modelu aktywnego przedszkolaka, umiejętnie współpracującego w zespole/grupie
  • Stwarzanie warunków do aktywności, odpowiedzialności,  samooceny i samokontroli
  • Podejmowanie inicjatyw zmierzających do podniesienia jakości pracy przedszkola
  • Wdrażanie do odpowiedzialności moralnej, poszanowania odrębności przekonań, tolerancji, refleksji
  • Zagwarantowanie dzieciom przestrzegania praw dziecka wynikających ze Statutu Przedszkola oraz innych aktów prawnych (Konwencja Praw Dziecka)
  • Zachęcanie i angażowanie dzieci w działania na rzecz grupy, przedszkola, środowiska
  •  Dbanie o ład i porządek w przedszkolu i poza nim

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „ PODRÓŻ POCIĄGIEM DO NAJPIĘKNIEJSZYCH MIEJSC W POLSCE”.

Grupa: ZAJĄCZKI

 

Opis: Realizacja innowacji ma na celu wszestronny rozwój najmłodszych dzieci oraz wzbogacanie ich wiedzy na temat najbliższej Ojczyzny. W obecnych czasach zachwycamy się pięknem innych krajów, dlatego w myśl bajkopisarza i pedagoga Stanisłwawa  Jachowicza „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie” innowacja ma na celu  ukazanie dzieciom najpiękniejszych miejsc w Polsce. Wszelkie działania innowacyjne będą zmierzać do zainteresowania wychowanków zagadnieniami dotyczącymi regionów Polski: ich kulturą, tradycją, historią i przyrodą.

Czas realizacji: od września 2025r. do czerwca 2026r.                                  

Cele programu:

  • Poznanie tradycji, kultury i przyrody różnych regionów Polski;
  • Kształtowanie postaw patriotycznych;
  • Zaintersowanie dzieci lokalnym dziedzictwem i kulturą;
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

 

PROJEKT “KREATYWNA MATEMATYKA”

Grupa: PSZCZÓLKI, BIEDRONKI, MISIE 

Opis: Ogólnopolski projekt edukacyjny mający na celu wspieranie, rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych. Dzieci w tym projekcie  wykonują różne zadania , doświadczenia. Zadania podzielone są na poszczególne miesiące są to między innymi: zabawy z kształtem, matematyka w plenerze, zimowa geometria, matematyczne eksperymenty , matematyczne układanki, matematyka w ruchu, matematyczne zegary, sensoryczna matematyka w plenerze, zabawy z kształtem, zimowa geometria. Projekt dostarcza przykładowe materiały ( zabawy), które można modyfikować według własnego pomysłu.

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele programu

  • rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej
  • promocja edukacji terenowej
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez praktyczne działania w naturalnym środowisku
  • rozwijanie umiejętności pracy w zespole i współpracy z innymi
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
  • zaznajomienie z podstawowymi pojęciami geometrycznymi
  • rozwijanie umiejętności planowania przestrzennego
  • rozwijanie kreatywności
  • kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego
  • zaangażowanie zmysłów do nauki matematyki
  • rozwijanie umiejętności strategicznego myślenia
  • rozwijanie umiejętności społecznych
  • doskonalenie umiejętności koordynacji wzrokowo- ruchowej

 

 

„LENIWE LITERKI”- CYKL ZAJĘĆ UŁATWIAJĄCYCH NAUKĘ CZYTANIA I PISANIA W OPARCIU O PUBLIKACJĘ MAC EDUKACJA

Grupa: PSZCZÓLKI, BIEDRONKI, MISIE

Opis: „Leniwe literki” to książka Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby wydana przez wydawnictwo MAC Edukacja. Publikacja ta ułatwia naukę czytania i pisania. Zawiera ciekawe opowiadania dotyczące kolejnych liter alfabetu oraz zabawne ilustracje.
W trakcie zajęć dzieci będą poznawać litery alfabetu oraz nowe słowa słuchając przygód głównego bohatera - kota Atlasa. Do książki dołączone są również karty pracy do wykorzystania podczas ćwiczeń przy stoliku (kolorowanie, rysowanie po śladzie, układanie wyrazu według wzoru).

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele:

  • ułatwienie nauki liter, czytania i pisania
  • rozwijanie motoryki małej i koordynacji wzrokowej
  • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
  • rozwijanie zainteresowania książką
  • wdrażanie do słuchania dłuższych tekstów
  • rozwijanie mowy

 

  PROGRAM “PALUSZKOWE MALUCHY”

Grupa: JEŻYKI, ŻABKI

Opis: Paluszkowe maluchy to edukacyjny Projekt Rozwijający wspierający rozwój dzieci , opierający się na zabawach paluszkowych, masażykach, aktywności manualno – plastycznej, ruchowej i sensorycznej dzieci. Projekt ma na celu rozwijanie aktywności dziecka małego w zakresie rozwoju mowy i motoryki małej, motoryki dużej, sensoryki, procesów poznawczych poprzez wykorzystywanie najprostszych form zabawy.

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026

Cele programu:

  •  kształtowanie sprawności manualnej i ruchowej, poprzez zabawy, które przygotowują dziecko do  samodzielnego wykonywania  codziennych czynności
  •  jest to forma zabawy, która uczy dziecko, czym jest dialog, pokazuje na czym polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych
  •  uczymy dziecko koncentrowania się na danej czynności
  •  wzbogacanie słownictwa dziecka, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy, częste powtarzanie nowych słów w zabawie wpływa na szybsze zapamiętywanie
  • budowanie pozytywnych, ciepłych i bliskich relacji między dorosłym a dzieckiem poprzez wspólne czytanie i śpiewanie kołysanek
  •  integrowanie grupy.

 

PROJEKT EDUKACYJNY ,, Z PYZĄ WĘDRUJEMY PO POLSCE" 

 Na podstawie książki H.Januszewskiej „Pyza na polskich dróżkach”

Czas realizacji:  Rok szkolny 2025/2026

 Cele projektu:

 • Poznanie Polski i jej różnorodności kulturowej

• Zapoznanie dzieci z regionami Polski, ich tradycjami, strojami ludowymi, potrawami i zwyczajami.

• Rozwijanie poczucia przynależności narodowej i dumy z bycia Polakiem.

• Kształtowanie postawy ciekawości i otwartości poznawczej

 • Rozbudzanie zainteresowania ojczystym krajem poprzez wędrówkę „Pyzy” po różnych regionach.

• Zachęcanie do odkrywania zabytków, krajobrazów i miejsc charakterystycznych dla Polski.

• Wychowanie przez kulturę i literaturę

• Przybliżenie postaci Pyzy z utworu Hanny Januszewskiej „Pyza na polskich dróżkach” jako symbolu polskiej tradycji ludowej.

• Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z literaturą, muzyką ludową, tańcem i sztuką plastyczną.

• Rozwijanie kompetencji społecznych i językowych

• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się, słuchania i prezentacji.

• Kształtowanie postaw patriotycznych i prospołecznych

• Budowanie więzi emocjonalnej z miejscem zamieszkania i krajem.

• Wychowanie w duchu szacunku dla dziedzictwa kulturowego i przyrody ojczystej.

 

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY ,, ALFABET LOGOPEDYCZNY"

Grupa: WSZYSTKIE GRUPY

Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026 

Projekt realizowany we wspólpracy z specjalistami : logopeda mgr Arleta Wolos i mgr Monika Kruk