Realizowane projekty
,,Pomóż mi zrobić to samodzielnie."
Mariia Montessori
PROGRAM ADAPRACYJNY „RAZEM W PRZEDSZKOLU. PRZYJAZNY START MALUCHA”
Grupa: Rybki
Opis: Program adaptacyjny został stworzony z myślą o najmłodszych dzieciach, które rozpoczynają swoją przygodę z przedszkolem. Jego głównym celem jest ułatwienie maluchom łagodnego wejścia w nowe środowisko oraz wsparcie rodziców i nauczycieli w tym ważnym okresie.
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele programu:
- Ułatwienie dziecku bezpiecznego i radosnego startu w przedszkolu
 - Zmniejszenie lęku separacyjnego i budowanie poczucia bezpieczeństwa
 - Integracja grupy i rozwijanie relacji rówieśniczych
 - Nauka samodzielności w codziennych czynnościach
 - Nawiązanie bliskiej współpracy z rodzicami opartej na zaufaniu
 
Sposoby realizacji programu:
- Dni adaptacyjne z udziałem dzieci i rodziców – wspólne zabawy, poznawanie sal i nauczycieli
 - Spotkania informacyjne z rodzicami – przedstawienie zasad funkcjonowania i oczekiwań wobec dzieci
 - Zabawy integracyjne i ruchowe – tworzenie relacji, poznawanie kolegów i przestrzeni
 - Elementy bajkoterapii, muzykoterapii i metody Sherborne – rozwijanie emocji, poczucia ciała i bezpieczeństwa
 - Stała współpraca z rodzicami – rozmowy indywidualne, konsultacje, grupa informacyjna online
 
Program zakłada współpracę nauczycieli, rodziców i dzieci, aby przedszkole stało się dla malucha drugim domem – miejscem bezpiecznym, przyjaznym i pełnym radości, a rodzice mieli pewność, że ich dziecko jest otoczone troskliwą opieką.
.jpg)
INNOWACJA AUTORSTWA E. BAJDY “MAGICZNY OGRÓD”
Grupa: WSZYSTKIE GRUPY
Opis: Działania innowacyjne mają stworzyć możliwość obcowania z przyrodą poprzez działania w przedszkolnym warzywniku. Dzieci mają okazję uczestniczyć w pracach ogrodowych oraz pielęgnować zdrową i ekologiczną żywność. Ponadto ogródki będą miejscem zabaw badawczych i obserwacji, które wyostrzą zmysły wychowanków. Realizacja innowacji ma zaspokoić potrzeby dzieci takie jak np.: ciekawość, chęć działania, także w grupie, potrzeba zadawania pytań i poznawania otaczającego świata, potrzeba kontaktu z naturą, potrzeba ukojenia i wyciszenia, ekspresji, potrzeba doświadczenia i stymulacji zmysłów.
Czas realizacji: kontynuacja do listopada 2025, od 2026 jako program własny
Cele programu:
- Zapewnianie dzieciom możliwości obcowania z przyrodą
 - Wzbogacanie wiedzy na temat otaczającej przyrody za pomocą obserwacji, działania i zmysłów
 - Stwarzanie warunków do podejmowania obserwacji i eksperymentowania
 - Umiejętności społeczne: współpraca, komunikacja, cierpliwość, odpowiedzialność, inicjatywa, samodzielność, szacunek dla pracy innych
 - Umiejętności logicznego myślenia: rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozwiązywanie problemów, analiza krytyczna
 - Ekspresja twórcza: radość ze wspólnego tworzenia
 - Relaksacja, odprężenie, wspieranie dobrostanu psychicznego
 

PROGRAM “CZUCIAKI”
Grupa: KOTKI, SMERFY, ZAJĄCZKI, PSZCZÓLKI, ŻABKI
Opis: Ogólnopolski projekt edukacyjny mający na celu rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci. Poprzez spotkania z sympatycznymi postaciami – Czuciakami, które reprezentują różne emocje, dzieci uczą się rozpoznawać, nazywać i bezpiecznie regulować swoje uczucia, rozwijać empatię oraz budować pozytywne relacje z rówieśnikami. Projekt dostarcza materiałów takich jak bajki, piosenki i aktywności, a także zachęca do tworzenia własnych książeczek projektowych i "Wysp Emocji".
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele programu:
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji: Dzieci uczą się identyfikować i nazywać swoje uczucia, takie jak radość, smutek, złość czy strach.
 - Rozumienie emocji: Zrozumienie, że wszystkie emocje są naturalne i potrzebne, a także poznawanie źródeł własnych emocji.
 - Regulacja emocji: Nauka panowania nad silnymi emocjami oraz rozwijanie strategii radzenia sobie z negatywnymi stanami emocjonalnymi.
 - Rozwijanie empatii: Budowanie pozytywnych relacji i zrozumienia wobec uczuć innych ludzi.
 - Budowanie samoświadomości: Wspieranie rozwoju psychicznego dziecka poprzez poznawanie siebie, swoich potrzeb i reakcji.
 

PROGRAM ”MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”
Grupa: KOTKI, BIEDRONKI
Opis: Międzynarodowy projekt edukacyjny, organizowany przez Grupę MAC S.A. i Aneta Konefał ("Misiową Mamę"), mający na celu promocję i rozwijanie czytelnictwa wśród najmłodszych dzieci poprzez zabawę z maskotką misia. Uczestniczące placówki wysyłają misia z kartami do domów, gdzie dzieci czytają mu książki i wykonują zadania, a następnie miś wraca do grupy. Projekt wspiera rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci, takich jak rozumienie i tworzenie informacji, umiejętności osobiste, społeczne i obywatelskie, a także ekspresję kulturalną.
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele programu:
- Rozwijanie i promowanie czytelnictwa: wśród dzieci i młodzieży.
 - Zachęcanie do wspólnego czytania: z rodzicami, opiekunami i rówieśnikami.
 - Kształtowanie kluczowych kompetencji takich jak rozumienie i tworzenie informacji, umiejętności osobiste, społeczne i obywatelskie, a także ekspresję kulturalną
 

PROGRAM “UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ”
Grupa: KOTKI
Opis: Ogólnopolska inicjatywa edukacyjna, która wplata elementy kodowania w codzienne aktywności, rozwijając u dzieci logiczne myślenie, kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. Celem programu jest świadome wprowadzanie najmłodszych w świat cyfrowy, uczenie ich kluczowych kompetencji, takich jak praca zespołowa i odpowiedzialność, oraz pokazywanie, że programowanie jest dostępne i może być ciekawym elementem nauki różnych przedmiotów. Oprócz standardowych zadań, program proponuje też kodowanie z Genibotem- robotem, który pomaga wprowadzić dzieci w świat kodowania.
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele programu:
- Rozwój kompetencji miękkich:
 - Rozwijanie logicznego i algorytmicznego myślenia.
 - Kształtowanie umiejętności zadaniowego podejścia do problemów.
 - Wspieranie kreatywności.
 - Rozwijanie umiejętności pracy w zespole i szukania kompromisów.
 - Wprowadzenie do świata cyfrowego
 

INNOWACJA AUTORSTWA E.BAJDA “FORUM DZIECIĘCYCH GŁOSÓW”
Grupa: WSZYSTKIE GRUPY
Opis: Innowacja pedagogiczna powstała z myślą o wspieraniu dzieci w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym oraz wzmacnianiu u nich kluczowych kompetencji przyszłości takich jak inicjatywność i przedsiębiorczość. Skierowana jest do całej społeczności dziecięcej przedszkola. Grupy najmłodsze (nowoprzyjęte) biorą udział po okresie adaptacji od II semestru roku szkolnego. Dzieci, za sprawą spotkań z wicedyrektorem placówki, będą uczestniczyć aktywnie w życiu przedszkola, podejmując ważne z ich punktu widzenia decyzje.
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele programu:
- Kształcenie modelu aktywnego przedszkolaka, umiejętnie współpracującego w zespole/grupie
 - Stwarzanie warunków do aktywności, odpowiedzialności, samooceny i samokontroli
 - Podejmowanie inicjatyw zmierzających do podniesienia jakości pracy przedszkola
 - Wdrażanie do odpowiedzialności moralnej, poszanowania odrębności przekonań, tolerancji, refleksji
 - Zagwarantowanie dzieciom przestrzegania praw dziecka wynikających ze Statutu Przedszkola oraz innych aktów prawnych (Konwencja Praw Dziecka)
 - Zachęcanie i angażowanie dzieci w działania na rzecz grupy, przedszkola, środowiska
 - Dbanie o ład i porządek w przedszkolu i poza nim
 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „ PODRÓŻ POCIĄGIEM DO NAJPIĘKNIEJSZYCH MIEJSC W POLSCE”.
Grupa: ZAJĄCZKI
Opis: Realizacja innowacji ma na celu wszestronny rozwój najmłodszych dzieci oraz wzbogacanie ich wiedzy na temat najbliższej Ojczyzny. W obecnych czasach zachwycamy się pięknem innych krajów, dlatego w myśl bajkopisarza i pedagoga Stanisłwawa Jachowicza „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie” innowacja ma na celu ukazanie dzieciom najpiękniejszych miejsc w Polsce. Wszelkie działania innowacyjne będą zmierzać do zainteresowania wychowanków zagadnieniami dotyczącymi regionów Polski: ich kulturą, tradycją, historią i przyrodą.
Czas realizacji: od września 2025r. do czerwca 2026r.
Cele programu:
- Poznanie tradycji, kultury i przyrody różnych regionów Polski;
 - Kształtowanie postaw patriotycznych;
 - Zaintersowanie dzieci lokalnym dziedzictwem i kulturą;
 - Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
 

PROJEKT “KREATYWNA MATEMATYKA”
Grupa: PSZCZÓLKI, BIEDRONKI, MISIE
Opis: Ogólnopolski projekt edukacyjny mający na celu wspieranie, rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych. Dzieci w tym projekcie wykonują różne zadania , doświadczenia. Zadania podzielone są na poszczególne miesiące są to między innymi: zabawy z kształtem, matematyka w plenerze, zimowa geometria, matematyczne eksperymenty , matematyczne układanki, matematyka w ruchu, matematyczne zegary, sensoryczna matematyka w plenerze, zabawy z kształtem, zimowa geometria. Projekt dostarcza przykładowe materiały ( zabawy), które można modyfikować według własnego pomysłu.
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele programu:
- rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej
 - promocja edukacji terenowej
 - rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez praktyczne działania w naturalnym środowisku
 - rozwijanie umiejętności pracy w zespole i współpracy z innymi
 - doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
 - zaznajomienie z podstawowymi pojęciami geometrycznymi
 - rozwijanie umiejętności planowania przestrzennego
 - rozwijanie kreatywności
 - kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego
 - zaangażowanie zmysłów do nauki matematyki
 - rozwijanie umiejętności strategicznego myślenia
 - rozwijanie umiejętności społecznych
 - doskonalenie umiejętności koordynacji wzrokowo- ruchowej
 

„LENIWE LITERKI”- CYKL ZAJĘĆ UŁATWIAJĄCYCH NAUKĘ CZYTANIA I PISANIA W OPARCIU O PUBLIKACJĘ MAC EDUKACJA
Grupa: PSZCZÓLKI, BIEDRONKI, MISIE
Opis: „Leniwe literki” to książka Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby wydana przez wydawnictwo MAC Edukacja. Publikacja ta ułatwia naukę czytania i pisania. Zawiera ciekawe opowiadania dotyczące kolejnych liter alfabetu oraz zabawne ilustracje.
W trakcie zajęć dzieci będą poznawać litery alfabetu oraz nowe słowa słuchając przygód głównego bohatera - kota Atlasa. Do książki dołączone są również karty pracy do wykorzystania podczas ćwiczeń przy stoliku (kolorowanie, rysowanie po śladzie, układanie wyrazu według wzoru).
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele:
- ułatwienie nauki liter, czytania i pisania
 - rozwijanie motoryki małej i koordynacji wzrokowej
 - rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
 - rozwijanie zainteresowania książką
 - wdrażanie do słuchania dłuższych tekstów
 - rozwijanie mowy
 

PROGRAM “PALUSZKOWE MALUCHY”
Grupa: JEŻYKI, ŻABKI
Opis: Paluszkowe maluchy to edukacyjny Projekt Rozwijający wspierający rozwój dzieci , opierający się na zabawach paluszkowych, masażykach, aktywności manualno – plastycznej, ruchowej i sensorycznej dzieci. Projekt ma na celu rozwijanie aktywności dziecka małego w zakresie rozwoju mowy i motoryki małej, motoryki dużej, sensoryki, procesów poznawczych poprzez wykorzystywanie najprostszych form zabawy.
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Cele programu:
- kształtowanie sprawności manualnej i ruchowej, poprzez zabawy, które przygotowują dziecko do samodzielnego wykonywania codziennych czynności
 - jest to forma zabawy, która uczy dziecko, czym jest dialog, pokazuje na czym polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych
 - uczymy dziecko koncentrowania się na danej czynności
 - wzbogacanie słownictwa dziecka, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy, częste powtarzanie nowych słów w zabawie wpływa na szybsze zapamiętywanie
 - budowanie pozytywnych, ciepłych i bliskich relacji między dorosłym a dzieckiem poprzez wspólne czytanie i śpiewanie kołysanek
 - integrowanie grupy.
 

PROJEKT EDUKACYJNY ,, Z PYZĄ WĘDRUJEMY PO POLSCE"
Na podstawie książki H.Januszewskiej „Pyza na polskich dróżkach”
Czas realizacji: Rok szkolny 2025/2026
Cele projektu:
• Poznanie Polski i jej różnorodności kulturowej
• Zapoznanie dzieci z regionami Polski, ich tradycjami, strojami ludowymi, potrawami i zwyczajami.
• Rozwijanie poczucia przynależności narodowej i dumy z bycia Polakiem.
• Kształtowanie postawy ciekawości i otwartości poznawczej
• Rozbudzanie zainteresowania ojczystym krajem poprzez wędrówkę „Pyzy” po różnych regionach.
• Zachęcanie do odkrywania zabytków, krajobrazów i miejsc charakterystycznych dla Polski.
• Wychowanie przez kulturę i literaturę
• Przybliżenie postaci Pyzy z utworu Hanny Januszewskiej „Pyza na polskich dróżkach” jako symbolu polskiej tradycji ludowej.
• Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z literaturą, muzyką ludową, tańcem i sztuką plastyczną.
• Rozwijanie kompetencji społecznych i językowych
• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się, słuchania i prezentacji.
• Kształtowanie postaw patriotycznych i prospołecznych
• Budowanie więzi emocjonalnej z miejscem zamieszkania i krajem.
• Wychowanie w duchu szacunku dla dziedzictwa kulturowego i przyrody ojczystej.

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY ,, ALFABET LOGOPEDYCZNY"
Grupa: WSZYSTKIE GRUPY
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
Projekt realizowany we wspólpracy z specjalistami : logopeda mgr Arleta Wolos i mgr Monika Kruk
