Kontakt
Miejskie Przedszkole Nr 5 w Bochni

Standardy pracy

 
STANDARDY JAKOŚĆI EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ
 
 
Nasza placówka pełni funkcje opiekuńcze, wychowowacze i kształcące.
 
W codziennej pracy kierujemy się wytycznymi aktulanej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolengo z 2017r. (kliknij tutaj, aby ją zobaczyć --> podstawa ). 
 
Szczegółowe cele i zadania przedszkola, prawa i obowiązki nauczycieli oraz rodziców określa Statut Miejskiego Przedszkola na 5 ( kliknij tutaj, aby go zobaczyć --> statut). Nowy Statut przedszkola jest w trakcie realizacji. 
 
 
 
 
Wybrane standardy rozwojowe dzieci:
 
 
 
Standardy rozwojowe dla dzieci 3 - letnich
 
  • przejawia serdeczne zachowania wobec innych ludzi poprzez używanie form grzecznościowych, szanuje wspólne zabawki i rzeczy cudze
  • zgodnie bawi się z innymi, nie wyrywa zabawek
  • przestrzega zakazu samodzielnego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, włączania i wyłączania ich z sieci, dotykania gniazdek elektrycznych
  • samodzielnie myje ręce i korzysta z urządzeń sanitarnych (toaleta)
  • prawidłowo posługuje się łyżką, próbuje posługiwać się widelcem, samodzielnie spożywa pokarmy, dokładnie je gryzie
  • słucha i rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela
  • chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych - właściwie reaguje na sygnał dźwiękowy
  • biega swobodnie w grupie bez potrącania innych
  • rzuca oburącz, prawą i lewą ręką, rzuty do celu
  • skacze obunóż do przodu
  • zna wybrane zwierzęta domowe i rośliny z najbliższego otoczenia
  • określa pogodę i typowe zjawiska atmosferyczne: deszcz, wiatr, śnieg,
  • rozróżnia i nazywa spożywane owoce i warzywa
  • wie jak się nazywa – potrafi podać swoje imię i nazwisko, potrafi wskazać na palcach ile ma lat
  • zna części ciała człowieka, potrafi je nazwać i wskazać: głowa, nogi, ręce, tułów, uszy, oczy, nos, włosy, stopy, szyja, palce
  • słucha krótkich opowiadań, wierszy na bliskie mu tematy
  • wypowiada się na temat treści obrazków, wyszukuje określone przedmioty na obrazie
  • uczy się krótkich wierszyków o bliskiej treści
  • dobiera w pary dwa takie same obrazki oraz takie, które różnią się jedną, wybraną cechą
  • składa proste obrazki z pociętych 2-4 części według wzoru
  • poprawnie trzyma kredkę i pędzel – wykonuje proste prace plastyczne
  • maluje farbami kryjącymi – farby plakatowe, klejowe, maluje całą dłonią, palcami, wykorzystuje podstawowe kolory, tworzy kompozycje za pomocą stemplowania
  • rysuje kredkami świecowymi, kredą na kartce, asfalcie
  • nakleja na karton gotowe elementy
  • układa 3- 4 klocki różnego koloru według wzoru
  • rozumie i stosuje określenia dotyczące: 
    • położenia przedmiotów w przestrzeni ( na, pod, wysoko, nisko, za, obok);
    • kierunku (w przód, w tył, do góry, na dół)
    • wielkości przedmiotów (duży, mały, gruby, cienki, długi, krótki)
    • ciężaru przedmiotów (ciężki, lekki)
  • porównuje liczebność zbiorów, stosuje określenia dużo – mało, tyle samo
  • prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi: jeden, dwa
  • posługuje się określeniami: „przed”, „po” w aspekcie czasowym (po obiedzie, przed leżakowaniem)
  • rozpoznaje i nazywa głośność dźwięków (głośno – cicho)
  • uczy się i śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
  • gra na instrumentach: grzechotce i kołatce
  • zna pojazdy poruszające się w najbliższym otoczeniu, rozpoznaje ich odgłosy
  • przestrzega zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych
 
 
Standardy rozwojowe dla dzieci 4-letnich
 
 
1. Ogólna sprawność ruchowa:
  • Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
  • Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
  • Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
  • Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
  • Wspina się na drabinki
  • Potrafi samo huśtać się na huśtawce
  2 . Samodzielność:
  • Prawidłowo posługuje się sztućcami
  • Dziecko samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne
  • Samodzielnie myje ręce
  • Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
  • Potrafi wytrzeć sobie nos
  • Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
  • Przekłada ubranie na prawą stronę
  3. Dojrzałość społeczna:
  • Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami 
  • Przewodzi zabawie
  • Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Przestrzega zawartych umów
  • Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
  • Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
  4. Sprawność manualna: 
  • Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
  • Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
  • Drukuje kilka wielkich liter
  • Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
  • Rysuje prosty dom
  • Rysuje postać człowieka
   5. Rozwój mowy i myślenia:
  • Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
  • Prawidłowo wymawia wyrazy
  • Potrafi uważnie słuchać opowiadań
  • Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
  • Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
  • Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
  • Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
  • Składa obrazki pocięte na 3-6 części
  • Odtwarza wiersze i piosenki
   6. Czynności poznawcze:
  • Zna własne imię i nazwisko
  • Zna nazwę miasta, w którym mieszka
  • Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
  • Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
  • Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
  • Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
  • Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
  • Rozróżnia wszystkie kolory
   7. Obszar edukacji matematycznej:
  • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód, — tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
  • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
  • Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
  • Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
  • Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
  • Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
  • Posługuje się liczebnikami 1-4
  • Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
  • Posługuje się określeniami: pusty, pełny
 
 
Standardy rozwojowe dla dzieci 5-letnich
 
 
1. Kształtowanie umiejętności społecznych:
 
  • Umie się przedstawić, potrafi podać adres zamieszkania
  • Wie, kiedy i komu można podawać informacje o sobie
  • Uświadamia sobie zmiany człowieka w wyglądzie i nabywaniu umiejętności wynikających z rozwoju i upływu czasu
  • Stara się dokonywać samooceny
  • Wie, co potrafi robić
  • Podejmuje próby kontrolowania swoich zachowań
  • Potrafi organizować zabawy i współdziałać z dziećmi, np. ustala rolę i spełnia ją w toku zabawy tematycznej
  • Respektuje wspólnie ustalone zasady obowiązujące w zabawach i grach zespołowych
  • Przestrzega umów zawartych w grupie przedszkolnej
  • Dostrzega wartości: dobro, piękno, odwaga, prawda, przyjaźń, tolerancja
  • Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują
  • Rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami
  • Dokonuje oceny zachowania własnego i zachowań innych
  • Stara się myśleć i działać empatycznie
  • Umie w sposób ugodowy rozwiązywać konflikty
  • Potrafi opowiadać, co myśli i czuje bez naruszania godności własnej i innych
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
 
  • Rozumie konieczność mycia rąk przed każdym posiłkiem oraz za każdym razem po skorzystaniu z toalety.
  • Korzysta samodzielnie i prawidłowo z urządzeń sanitarnych
  • Zwraca uwagę na estetykę swojego wyglądu
  • Stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków
  • samodzielnie ubiera się i rozbiera
  • Potrafi zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki i klamerki, zasunąć zamek błyskawiczny
  • Dba o porządek w sali przedszkolnej.
 
3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci:
 
  • Zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
  • Opowiada o przebiegu wydarzenia w sposób logiczny
  • Uwzględnia w wypowiedziach kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe
  • Słucha uważnie, np. poleceń, wypowiedzi innych
  • Wypowiada się na określony temat
  • Mówi o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
  • Wykonuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
  • Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym, składniowym.
  • Wypowiada się w sposób zrozumiały o swoich potrzebach i decyzjach.
  • Ma opanowaną technikę mówienia.
  • ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek.
  • Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji.
  • Układa dziecięce wyliczanki i rymowanki
 
 
4.Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia:
 
  • Rozpoznaje i nazywa przedmioty wykorzystywane w pracy, np. przez ludzi wykonujących różne zawody (lekarza, listonosza, strażaka, sprzedawcę, kucharza), oraz potrafi powiedzieć, do czego służą
  • Dostrzega i potrafi opisać cechy przedmiotów
  • Porównuje przedmioty charakteryzujące się wieloma cechami, wskazuje na różnice i podobieństwa między nimi
  • Rozwiązuje i próbuje układać zagadki słowne
  • Grupuje konkretne lub przedstawione na obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte przez siebie kryterium
  • Klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych
  • Tworzy zbiory, opierając się na pojęciach ogólnych
  • Dzieli zbiory na podzbiory według różnych cech elementów
  • Wie, jakie zmiany są nieodwracalne, i próbuje ich unikać
  • Umie przewidzieć skutki określonych zachowań na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczeń
  • Dostrzega związek między wykonywaniem czynności a jej efektem
  • Przewiduje fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć, np. układa zakończenie opowiadania
  • Układa i opowiada historyjki obrazkowe, wskazując związki przyczynowo-skutkowe
 
5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci:
 
  • Dba świadomie o zdrowie, stosując się do określonych zasad
  • Stara się przestrzegać zasad zdrowego żywienia
  • Rozumie związek pomiędzy chorobą a leczeniem
  • Podejmuje chętnie różnego rodzaju aktywność fizyczną
  • Organizuje samodzielnie zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, parku
  • Dostosowuje sposób poruszania się do panujących warunków, np. ostrożne stąpa po lodzie, omija kałuże
  • Kontroluje utrzymywanie prawidłowej postawy ciała w czasie stania, siedzenia, chodzenia i biegania
  • Porusza się sprawnie, zachowując równowagę
  • Rzuca, chwyta i toczy przybory
  • Podskakuje i przeskakuje przeszkody
  • Uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
6.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych:
 
  • Stosuje się do zawieranych umów o sposobie korzystania z zabawek i sprzętu terenowego
  • Rozumie, dlaczego należy przestrzegać określonych reguł w zabawach i grach sportowych
  • Korzysta ze sprzętu gimnastycznego zgodnie z jego przeznaczeniem
  • Wie, że nie wolno oddalać się z miejsca zabawy bez wiedzy i zgody opiekuna
  • Próbuje samodzielnie i w bezpieczny sposób organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu
  • Informuje o zauważonych zagrożeniach
  • Potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabawy
  • Zna podstawowe zasady zachowania się nad wodą, w lesie, na placu zabaw, podczas zabawy w domu
  • Nie uruchamia urządzeń elektrycznych bez wiedzy dorosłych
  • Przestrzega zakazu zbliżania się do włączonych maszyn i urządzeń
  • Rozumie, dlaczego nie wolno samodzielnie zażywać lekarstw i używać środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym
  •  Zna i przestrzega podstawowe zasady poruszania się po drogach
  • Wie, w jaki sposób można bezpiecznie przejść przez jezdnię na przejściu z sygnalizacją świetlną  i bez niej
  • Rozpoznaje wybrane znaki drogowe (informacyjne i ostrzegawcze) i wyjaśnia ich znaczenie
  • Wie, że może zwrócić się do policjanta w sytuacji zagrożenia
  • Zna zasady korzystania z publicznych środków komunikacji
  • Zna zasady bezpieczeństwa podczas podróży samochodem
  • Potrafi zauważyć sytuację zagrożenia i wie, jak się w niej zachować
  • Rozumie, dlaczego trzeba przestrzegać zasad ochrony przeciwpożarowej
  • Zna numery telefonów alarmowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólny 112) i wie, w jakich sytuacjach trzeba z nich skorzystać
  • Wie, do kogo zwrócić się o pomoc w szczególnych sytuacjach, np. gdy się zgubi się na ulicy lub w sklepie (do personelu sklepu, policjanta, osoby z dzieckiem, starszej pani)
  • Jest ostrożne wobec nieznajomych
  • Potrafi grzecznie odmówić obcej osobie, kiedy np. czymś je częstuje lub proponuje wspólny spacer
  • Nie otwiera drzwi mieszkania, kiedy jest samo w domu
  • Zawsze informuje rodziców o dziwnych zachowaniach osób dorosłych
  • Wie, jak się zachować się w kontaktach ze zwierzętami
  • Wie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin, zwłaszcza jagód i grzybów
7.Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem:
 
  • Zna zasady zachowania obowiązujące w teatrze, w kinie, na koncercie oraz przestrzega ich
  • Uczestniczy aktywnie w oglądanych przedstawieniach teatralnych i filmach
  • Wypowiada się na temat obejrzanego spektaklu
  • Potrafi dokończyć opowiadanie rozpoczęte przez nauczyciela
  • Podejmuje próby układania opowiadań na podany i dowolny temat
  • Organizuje samodzielnie rozbudowane zabawy tematyczne, wykorzystując rekwizyty i  odgrywając  określone role
  • Pokazuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne
  • Odgrywa scenki na podstawie utworu literackiego lub według własnego pomysłu
  • Recytuje wiersze indywidualnie i w grupie z podziałem na role
  • Występuje w inscenizacjach i teatrzykach, przyjmując określone role
  • Aktywnie uczestniczy w imprezach plenerowych, np. Dzień Dziecka
 
8.Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec:
 
  • Potrafi wypowiadać pojedyncze zdania i wyliczanki, zmieniając rytm, tempo, intonację, dynamikę lub barwę głosu
  • Umie określić budowę wysłuchanej piosenki (zwrotki, refren, powtórzenie) i elementy piosenki (słowa, melodia, akompaniament) śpiewa poznane piosenki indywidualnie i w grupie, dokładnie i wyraźnie odtwarzając tekst
  • Rozpoznaje akompaniament do biegu, marszu, podskoków
  • Reaguje prawidłowo ruchem na zmiany metrum w czasie zabaw z akompaniamentem muzycznym
  • Umie wymyśleć własny rytm, np. do naśladowania przez inne dzieci w zabawach zespołowych
  • Potrafi swobodnie, według własnego pomysłu, interpretować muzykę ruchem
  • Rozpoznaje po brzmieniu i nazywa instrumenty perkusyjne
  • Potrafi zastosować instrumenty perkusyjne i pomoce akustyczne dla ilustrowania zjawisk przyrody, rytmu i melodii
  • Podejmuje próby grania własnego akompaniamentu do piosenki
 
 
Standardy rozwojowe dziecka 6-letniego
 
Aktywność społeczna:
 
  • Jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowych.
  • Umie się przedstawić, wie gdzie mieszka.
  • Nazywa swoje emocje ( radość, smutek, złość),próbuje sobie z nimi radzić poprzez udział w  zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów z literatury.
  • Pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem .
  • Zna zasady ustalone w przedszkolu, stara się ich przestrzegać .
  • Wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania , Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie.
  • Dostrzega potrzeby innych, szanuje ich, pomaga w sytuacjach trudnych dzieciom młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptuje ich inność.
  • Potrafi pracować samodzielnie i w grupie .
  • Zna ważne dla  życia społeczności lokalnej urzędy i instytucje użyteczności publicznej .
  • Rozwija postawę współgospodarza  placówki przedszkolnej .
 
Aktywność językowa:
  • Swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli , potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach.
  • Formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym.
  • Przejawia wrażliwość wzrokową( wyszukuje takie same przedmioty, wskazuje różnice, układa złożone kompozycje wg podanego wzoru, obserwuje otoczenie wymienia jego elementy i porównuje je).
  • Ma rozwinięty słuch fonematyczny ( wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie, śródgłosie).
  • Rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych.
  • Jest zainteresowane czytaniem i pisaniem.
  • Dysponuje sprawnościami niezbędnymi do nauki pisania i czytania.
  • Rozumie istotę czytania i pisania jako nośnika informacji(międzyludzkiej komunikacji językowej).
Aktywność poznawcza:
  • Używa poszczególnych zmysłów (dotyku, smaku, zapachu, wzroku, słuchu) w poznawaniu otaczającej rzeczywistości.
  • Dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów.
  • Dostrzega zależność między skutkiem, a przyczyną.
  • Prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi (dodaje i odejmuje w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub nnych zbiorów zastępczych).
  • Nazywa figury geometryczne i wykorzystuje je w zabawach , układa z nich dowolne kompozycje i obrazki.
  • Uczestniczy w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi .
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Rozumie podstawowe określenia czasu.
  • Dokonuje porównań miary i masy przedmiotów oraz objętości cieczy.
  • Dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie.
  • Rozpoznaje i nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny .
  • Nazywa prawidłowo zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej.
  • Zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony.
Aktywność artystyczna:
  • Słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki.
  • Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Podejmuje działalność plastyczno-konstrukcyjną w której przejawia swoje upodobania.
  • Bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych podczas których wyraża siebie w roli aktora.
  • Uczestniczy w zabawach konstrukcyjno-technicznych.
  • Dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki.
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
  • Uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych, przestrzega reguł .
  • Rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  • Jest sprawne ruchowo.
  • Zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich.
  • Zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich.
  • Wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka.
  • Informuje nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy.
  • Rozumie znaczenie narządów zmysłów i dba o ich higienę .
  • Stosuje zasady i nawyki związane z kulturalnym jedzeniem i zachowaniem się przy stole .