Standardy pracy
STANDARDY JAKOŚĆI EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ
Nasza placówka pełni funkcje opiekuńcze, wychowowacze i kształcące.
W codziennej pracy kierujemy się wytycznymi aktulanej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolengo z 2017r. (kliknij tutaj, aby ją zobaczyć --> podstawa ).
Szczegółowe cele i zadania przedszkola, prawa i obowiązki nauczycieli oraz rodziców określa Statut Miejskiego Przedszkola na 5 ( kliknij tutaj, aby go zobaczyć --> statut). Nowy Statut przedszkola jest w trakcie realizacji.
Wybrane standardy rozwojowe dzieci:
Standardy rozwojowe dla dzieci 3 - letnich
- przejawia serdeczne zachowania wobec innych ludzi poprzez używanie form grzecznościowych, szanuje wspólne zabawki i rzeczy cudze
- zgodnie bawi się z innymi, nie wyrywa zabawek
- przestrzega zakazu samodzielnego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, włączania i wyłączania ich z sieci, dotykania gniazdek elektrycznych
- samodzielnie myje ręce i korzysta z urządzeń sanitarnych (toaleta)
- prawidłowo posługuje się łyżką, próbuje posługiwać się widelcem, samodzielnie spożywa pokarmy, dokładnie je gryzie
- słucha i rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych - właściwie reaguje na sygnał dźwiękowy
- biega swobodnie w grupie bez potrącania innych
- rzuca oburącz, prawą i lewą ręką, rzuty do celu
- skacze obunóż do przodu
- zna wybrane zwierzęta domowe i rośliny z najbliższego otoczenia
- określa pogodę i typowe zjawiska atmosferyczne: deszcz, wiatr, śnieg,
- rozróżnia i nazywa spożywane owoce i warzywa
- wie jak się nazywa – potrafi podać swoje imię i nazwisko, potrafi wskazać na palcach ile ma lat
- zna części ciała człowieka, potrafi je nazwać i wskazać: głowa, nogi, ręce, tułów, uszy, oczy, nos, włosy, stopy, szyja, palce
- słucha krótkich opowiadań, wierszy na bliskie mu tematy
- wypowiada się na temat treści obrazków, wyszukuje określone przedmioty na obrazie
- uczy się krótkich wierszyków o bliskiej treści
- dobiera w pary dwa takie same obrazki oraz takie, które różnią się jedną, wybraną cechą
- składa proste obrazki z pociętych 2-4 części według wzoru
- poprawnie trzyma kredkę i pędzel – wykonuje proste prace plastyczne
- maluje farbami kryjącymi – farby plakatowe, klejowe, maluje całą dłonią, palcami, wykorzystuje podstawowe kolory, tworzy kompozycje za pomocą stemplowania
- rysuje kredkami świecowymi, kredą na kartce, asfalcie
- nakleja na karton gotowe elementy
- układa 3- 4 klocki różnego koloru według wzoru
- rozumie i stosuje określenia dotyczące:
- położenia przedmiotów w przestrzeni ( na, pod, wysoko, nisko, za, obok);
- kierunku (w przód, w tył, do góry, na dół)
- wielkości przedmiotów (duży, mały, gruby, cienki, długi, krótki)
- ciężaru przedmiotów (ciężki, lekki)
- porównuje liczebność zbiorów, stosuje określenia dużo – mało, tyle samo
- prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi: jeden, dwa
- posługuje się określeniami: „przed”, „po” w aspekcie czasowym (po obiedzie, przed leżakowaniem)
- rozpoznaje i nazywa głośność dźwięków (głośno – cicho)
- uczy się i śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
- gra na instrumentach: grzechotce i kołatce
- zna pojazdy poruszające się w najbliższym otoczeniu, rozpoznaje ich odgłosy
- przestrzega zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych
Standardy rozwojowe dla dzieci 4-letnich
1. Ogólna sprawność ruchowa:
- Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
- Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
- Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
- Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
- Wspina się na drabinki
- Potrafi samo huśtać się na huśtawce
2 . Samodzielność:
- Prawidłowo posługuje się sztućcami
- Dziecko samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne
- Samodzielnie myje ręce
- Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
- Potrafi wytrzeć sobie nos
- Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
- Przekłada ubranie na prawą stronę
3. Dojrzałość społeczna:
- Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
- Przewodzi zabawie
- Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
- Przestrzega zawartych umów
- Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
- Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
4. Sprawność manualna:
- Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
- Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
- Drukuje kilka wielkich liter
- Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
- Rysuje prosty dom
- Rysuje postać człowieka
5. Rozwój mowy i myślenia:
- Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
- Prawidłowo wymawia wyrazy
- Potrafi uważnie słuchać opowiadań
- Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
- Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
- Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
- Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
- Składa obrazki pocięte na 3-6 części
- Odtwarza wiersze i piosenki
6. Czynności poznawcze:
- Zna własne imię i nazwisko
- Zna nazwę miasta, w którym mieszka
- Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
- Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
- Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
- Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
- Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
- Rozróżnia wszystkie kolory
7. Obszar edukacji matematycznej:
- Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód, — tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
- Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
- Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
- Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
- Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
- Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
- Posługuje się liczebnikami 1-4
- Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
- Posługuje się określeniami: pusty, pełny
Standardy rozwojowe dla dzieci 5-letnich
1. Kształtowanie umiejętności społecznych:
- Umie się przedstawić, potrafi podać adres zamieszkania
- Wie, kiedy i komu można podawać informacje o sobie
- Uświadamia sobie zmiany człowieka w wyglądzie i nabywaniu umiejętności wynikających z rozwoju i upływu czasu
- Stara się dokonywać samooceny
- Wie, co potrafi robić
- Podejmuje próby kontrolowania swoich zachowań
- Potrafi organizować zabawy i współdziałać z dziećmi, np. ustala rolę i spełnia ją w toku zabawy tematycznej
- Respektuje wspólnie ustalone zasady obowiązujące w zabawach i grach zespołowych
- Przestrzega umów zawartych w grupie przedszkolnej
- Dostrzega wartości: dobro, piękno, odwaga, prawda, przyjaźń, tolerancja
- Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują
- Rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami
- Dokonuje oceny zachowania własnego i zachowań innych
- Stara się myśleć i działać empatycznie
- Umie w sposób ugodowy rozwiązywać konflikty
- Potrafi opowiadać, co myśli i czuje bez naruszania godności własnej i innych
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
- Rozumie konieczność mycia rąk przed każdym posiłkiem oraz za każdym razem po skorzystaniu z toalety.
- Korzysta samodzielnie i prawidłowo z urządzeń sanitarnych
- Zwraca uwagę na estetykę swojego wyglądu
- Stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków
- samodzielnie ubiera się i rozbiera
- Potrafi zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki i klamerki, zasunąć zamek błyskawiczny
- Dba o porządek w sali przedszkolnej.
3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci:
- Zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- Opowiada o przebiegu wydarzenia w sposób logiczny
- Uwzględnia w wypowiedziach kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe
- Słucha uważnie, np. poleceń, wypowiedzi innych
- Wypowiada się na określony temat
- Mówi o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
- Wykonuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
- Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym, składniowym.
- Wypowiada się w sposób zrozumiały o swoich potrzebach i decyzjach.
- Ma opanowaną technikę mówienia.
- ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek.
- Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji.
- Układa dziecięce wyliczanki i rymowanki
4.Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia:
- Rozpoznaje i nazywa przedmioty wykorzystywane w pracy, np. przez ludzi wykonujących różne zawody (lekarza, listonosza, strażaka, sprzedawcę, kucharza), oraz potrafi powiedzieć, do czego służą
- Dostrzega i potrafi opisać cechy przedmiotów
- Porównuje przedmioty charakteryzujące się wieloma cechami, wskazuje na różnice i podobieństwa między nimi
- Rozwiązuje i próbuje układać zagadki słowne
- Grupuje konkretne lub przedstawione na obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte przez siebie kryterium
- Klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych
- Tworzy zbiory, opierając się na pojęciach ogólnych
- Dzieli zbiory na podzbiory według różnych cech elementów
- Wie, jakie zmiany są nieodwracalne, i próbuje ich unikać
- Umie przewidzieć skutki określonych zachowań na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczeń
- Dostrzega związek między wykonywaniem czynności a jej efektem
- Przewiduje fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć, np. układa zakończenie opowiadania
- Układa i opowiada historyjki obrazkowe, wskazując związki przyczynowo-skutkowe
5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci:
- Dba świadomie o zdrowie, stosując się do określonych zasad
- Stara się przestrzegać zasad zdrowego żywienia
- Rozumie związek pomiędzy chorobą a leczeniem
- Podejmuje chętnie różnego rodzaju aktywność fizyczną
- Organizuje samodzielnie zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, parku
- Dostosowuje sposób poruszania się do panujących warunków, np. ostrożne stąpa po lodzie, omija kałuże
- Kontroluje utrzymywanie prawidłowej postawy ciała w czasie stania, siedzenia, chodzenia i biegania
- Porusza się sprawnie, zachowując równowagę
- Rzuca, chwyta i toczy przybory
- Podskakuje i przeskakuje przeszkody
- Uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
6.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych:
- Stosuje się do zawieranych umów o sposobie korzystania z zabawek i sprzętu terenowego
- Rozumie, dlaczego należy przestrzegać określonych reguł w zabawach i grach sportowych
- Korzysta ze sprzętu gimnastycznego zgodnie z jego przeznaczeniem
- Wie, że nie wolno oddalać się z miejsca zabawy bez wiedzy i zgody opiekuna
- Próbuje samodzielnie i w bezpieczny sposób organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu
- Informuje o zauważonych zagrożeniach
- Potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabawy
- Zna podstawowe zasady zachowania się nad wodą, w lesie, na placu zabaw, podczas zabawy w domu
- Nie uruchamia urządzeń elektrycznych bez wiedzy dorosłych
- Przestrzega zakazu zbliżania się do włączonych maszyn i urządzeń
- Rozumie, dlaczego nie wolno samodzielnie zażywać lekarstw i używać środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym
- Zna i przestrzega podstawowe zasady poruszania się po drogach
- Wie, w jaki sposób można bezpiecznie przejść przez jezdnię na przejściu z sygnalizacją świetlną i bez niej
- Rozpoznaje wybrane znaki drogowe (informacyjne i ostrzegawcze) i wyjaśnia ich znaczenie
- Wie, że może zwrócić się do policjanta w sytuacji zagrożenia
- Zna zasady korzystania z publicznych środków komunikacji
- Zna zasady bezpieczeństwa podczas podróży samochodem
- Potrafi zauważyć sytuację zagrożenia i wie, jak się w niej zachować
- Rozumie, dlaczego trzeba przestrzegać zasad ochrony przeciwpożarowej
- Zna numery telefonów alarmowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólny 112) i wie, w jakich sytuacjach trzeba z nich skorzystać
- Wie, do kogo zwrócić się o pomoc w szczególnych sytuacjach, np. gdy się zgubi się na ulicy lub w sklepie (do personelu sklepu, policjanta, osoby z dzieckiem, starszej pani)
- Jest ostrożne wobec nieznajomych
- Potrafi grzecznie odmówić obcej osobie, kiedy np. czymś je częstuje lub proponuje wspólny spacer
- Nie otwiera drzwi mieszkania, kiedy jest samo w domu
- Zawsze informuje rodziców o dziwnych zachowaniach osób dorosłych
- Wie, jak się zachować się w kontaktach ze zwierzętami
- Wie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin, zwłaszcza jagód i grzybów
7.Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem:
- Zna zasady zachowania obowiązujące w teatrze, w kinie, na koncercie oraz przestrzega ich
- Uczestniczy aktywnie w oglądanych przedstawieniach teatralnych i filmach
- Wypowiada się na temat obejrzanego spektaklu
- Potrafi dokończyć opowiadanie rozpoczęte przez nauczyciela
- Podejmuje próby układania opowiadań na podany i dowolny temat
- Organizuje samodzielnie rozbudowane zabawy tematyczne, wykorzystując rekwizyty i odgrywając określone role
- Pokazuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne
- Odgrywa scenki na podstawie utworu literackiego lub według własnego pomysłu
- Recytuje wiersze indywidualnie i w grupie z podziałem na role
- Występuje w inscenizacjach i teatrzykach, przyjmując określone role
- Aktywnie uczestniczy w imprezach plenerowych, np. Dzień Dziecka
8.Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec:
- Potrafi wypowiadać pojedyncze zdania i wyliczanki, zmieniając rytm, tempo, intonację, dynamikę lub barwę głosu
- Umie określić budowę wysłuchanej piosenki (zwrotki, refren, powtórzenie) i elementy piosenki (słowa, melodia, akompaniament) śpiewa poznane piosenki indywidualnie i w grupie, dokładnie i wyraźnie odtwarzając tekst
- Rozpoznaje akompaniament do biegu, marszu, podskoków
- Reaguje prawidłowo ruchem na zmiany metrum w czasie zabaw z akompaniamentem muzycznym
- Umie wymyśleć własny rytm, np. do naśladowania przez inne dzieci w zabawach zespołowych
- Potrafi swobodnie, według własnego pomysłu, interpretować muzykę ruchem
- Rozpoznaje po brzmieniu i nazywa instrumenty perkusyjne
- Potrafi zastosować instrumenty perkusyjne i pomoce akustyczne dla ilustrowania zjawisk przyrody, rytmu i melodii
- Podejmuje próby grania własnego akompaniamentu do piosenki
Standardy rozwojowe dziecka 6-letniego
Aktywność społeczna:
- Jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowych.
- Umie się przedstawić, wie gdzie mieszka.
- Nazywa swoje emocje ( radość, smutek, złość),próbuje sobie z nimi radzić poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów z literatury.
- Pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem .
- Zna zasady ustalone w przedszkolu, stara się ich przestrzegać .
- Wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania , Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie.
- Dostrzega potrzeby innych, szanuje ich, pomaga w sytuacjach trudnych dzieciom młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptuje ich inność.
- Potrafi pracować samodzielnie i w grupie .
- Zna ważne dla życia społeczności lokalnej urzędy i instytucje użyteczności publicznej .
- Rozwija postawę współgospodarza placówki przedszkolnej .
Aktywność językowa:
- Swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli , potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach.
- Formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym.
- Przejawia wrażliwość wzrokową( wyszukuje takie same przedmioty, wskazuje różnice, układa złożone kompozycje wg podanego wzoru, obserwuje otoczenie wymienia jego elementy i porównuje je).
- Ma rozwinięty słuch fonematyczny ( wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie, śródgłosie).
- Rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych.
- Jest zainteresowane czytaniem i pisaniem.
- Dysponuje sprawnościami niezbędnymi do nauki pisania i czytania.
- Rozumie istotę czytania i pisania jako nośnika informacji(międzyludzkiej komunikacji językowej).
Aktywność poznawcza:
- Używa poszczególnych zmysłów (dotyku, smaku, zapachu, wzroku, słuchu) w poznawaniu otaczającej rzeczywistości.
- Dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów.
- Dostrzega zależność między skutkiem, a przyczyną.
- Prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi (dodaje i odejmuje w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub nnych zbiorów zastępczych).
- Nazywa figury geometryczne i wykorzystuje je w zabawach , układa z nich dowolne kompozycje i obrazki.
- Uczestniczy w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi .
- Posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Rozumie podstawowe określenia czasu.
- Dokonuje porównań miary i masy przedmiotów oraz objętości cieczy.
- Dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie.
- Rozpoznaje i nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny .
- Nazywa prawidłowo zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej.
- Zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony.
Aktywność artystyczna:
- Słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki.
- Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych.
- Podejmuje działalność plastyczno-konstrukcyjną w której przejawia swoje upodobania.
- Bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych podczas których wyraża siebie w roli aktora.
- Uczestniczy w zabawach konstrukcyjno-technicznych.
- Dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki.
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
- Uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych, przestrzega reguł .
- Rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
- Jest sprawne ruchowo.
- Zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich.
- Zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich.
- Wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka.
- Informuje nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy.
- Rozumie znaczenie narządów zmysłów i dba o ich higienę .
- Stosuje zasady i nawyki związane z kulturalnym jedzeniem i zachowaniem się przy stole .