Kontakt
Miejskie Przedszkole Nr 5 w Bochni

Adaptacja maluszków

„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu, o tym jak żyć, co robić,
jak postępować, jak współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat.”  Robert Fulghum

 

Witamy Państwa na naszej stronie internetowej. W tym krótkim artykule pragniemy przybliżyć Państwu  organizację naszej placówki, a także zagadnienia związane z  ADAPTCJĄ.

 

ORGANIZACJA

Przedszkole czynne jest w godzinach 6.30 – 17.00. Ze względów organizacyjnych  prosimy o punktualne przyprowadzanie dzieci do godz. 8.30, a odebranie do godz. 17.00.

Jak wygląda dzień przedszkolaka?

6.30 – 8.30 – witamy się , bawimy, przygotowujemy do śniadania

8.30 – 9.00 – jemy śniadanie

9.00- 11.30 – poznajemy świat, rozwiązujemy problemy, badamy zjawiska, doskonalimy sprawność fizyczną, rysujemy, śpiewamy, spacerujemy, bawimy się na świeżym powietrzu

11.30 – 12.30 – jemy obiad

12.30 – 14.00 – odpoczywamy, słuchając bajek lub muzyki relaksacyjnej

14.00 – 14.30 – jemy podwieczorek

14.30 – 17.00 – bawimy się na sali lub w ogrodzie

W związku z organizacją życia w przedszkolu bardzo prosimy, aby dzieci przyprowadzać do godziny 8.30, a odbierać najpóźniej do 17.00. W przypadku dzieci młodszych warto, jeśli to możliwe odebrać je wcześniej, aby nie były ostatnimi przedszkolakami odbieranymi z przedszkola – bo bardzo to przeżywają.

Bezpieczeństwo

W naszym przedszkolu obowiązuje procedura bezpiecznego pobytu dziecka (link – tutaj). Zachęcamy do zapoznania się z nią.

Odbierać dzieci z przedszkola mogą osoby dorosłe upoważnione przez rodziców. Upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola (link- tutaj) należy pobrać, wydrukować i pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu oddać je wypełnione wychowawcy grupy.

Dbając o bezpieczeństwo dzieci prosimy o zamykanie bramek, domykanie drzwi wejściowych, wołanie dzieci przez domofon.

Bardzo ważne, by do przedszkola przyprowadzać tylko dzieci zdrowe! Wystarczy w grupie tylko jedno dziecko, które jest w złej formie i niemożliwe jest prowadzenie zajęć przez nauczyciela, a często skutkuje to również chorobami innych dzieci.

Co przedszkole oferuje?

Staramy się o wszechstronny rozwój dziecka uwzględniając jego możliwości i predyspozycje. Realizujemy podstawę programowa wychowania przedszkolnego, w oparciu o którą nauczyciel wybiera program do realizacji, z którym zostaną Państwo zapoznani przez wychowawców grup we wrześniu.

Chcąc rozwijać potencjał naszych wychowanków realizujemy program własny „Przez zabawę do nauki czytania”.

Ponadto wprowadzamy elementy programu Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”, którego istotą jest wprowadzanie pojęć i umiejętności poprzez osobiste doświadczenia.

Przedszkole oferuje:

- zajęcia przy akompaniamencie pianina

- zajęcia z języka angielskiego

- katechezę

- opiekę logopedyczną i psychologiczną

- raz na miesiąc udział w teatrzyku

- konkursy i wycieczki w grupach starszych.

Aby sprawnie zorganizować pracę grup przedszkolnych we wrześniu uwzględniając Państwa preferencje prosimy o pobranie i wypełnienie oświadczenia (link – tutaj) i przekazanie go wychowawcy podczas pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu.

Zasady odpłatności:

Korzystanie z zajęć w podstawie programowej w godz. 7.30 – 12.30 jest bezpłatnie. Za każdą dodatkową godzinę przed lub po realizacji podstawy programowej  płatność wynosi 1,44 zł.

Stawka żywieniowa wynosi  8,00 zł (3 posiłki), 6,50 zł (2 posiłki).

Opłata za przedszkole pobierana jest z góry do 20-tego każdego miesiąca. Należy ją uregulować  przelewem na konto.

W przypadku całodziennej nieobecności dziecka przysługuje zwrot opłaty stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności w przedszkolu, jak również opłaty za zadeklarowane godziny.

 

Dokumenty regulujące pracę naszego przedszkola:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego (link - tutaj)

Koncepcja Miejskiego Przedszkola nr 5 (link - tutaj)

Statut przedszkola (link - tutaj)

Program własny pt. „Przez zabawę do nauki czytania” (link - tutaj)

Standardy Ochrony Małoletnich (link - tutaj)

 

ADAPTACJA

Popatrzmy na wrzesień „z lotu ptaka”. Wakacje mają to do siebie, że mijają bardzo szybko i już wkrótce maluszki po raz pierwszy podejmą się nowego wyzwania w ich rozwoju – pójścia do przedszkola.

Adaptacja w przedszkolu to burzliwy czas, który dotyka dziecko, które wchodzi w nowy świat, rodzica – który nierzadko po raz pierwszy na tak długo rozstaje się ze swoją pociechą i nauczyciela, który choć dobrze przygotowany do tej sytuacji na początku nie zna swoich przedszkolaków. Otwarta komunikacja na linii rodzic – nauczyciel zawsze procentuje dobrym samopoczuciem dziecka!

A zatem pierwsze dni w przedszkolu to czas niełatwy, do którego warto się przygotować i temu ma między innymi służyć ten artykuł.

Czym jest adaptacja?

Adaptacja oznacza przystosowanie do nowych warunków, poradzenie sobie, zgodę na zmianę. Czas adaptacji przedszkolnej dziecka zależy od wielu czynników. Wynosi od kilku tygodni do dwóch, a nawet trzech miesięcy. Nie należy porównywać dzieci ze sobą – każde z nich jest inne i wyjątkowe. Należy pamiętać, że choć dzieci będą w tej samej grupie, ich czas adaptacji może się różnić. Jedne maluszki łatwo adaptują się w nowym środowisku, drugie mają trudności z przystosowaniem się do warunków przedszkolnych, do tego, że pozostawiane są w miejscu, gdzie nie ma bliskich osób. Manifestują to płaczem, krzykiem, a w skrajnych przypadkach także objawami fizjologicznymi, takimi jak: utrata apetytu, bóle głowy i brzucha, wymioty, moczenie nocne. Być może Twoje dziecko będzie wolniej, niż rówieśnicy oswajać się z nowym otoczeniem, z dziećmi, z przedszkolnym rytmem dnia – takie ma prawo i to od Ciebie - Rodzicu, w dużej mierze zależy, jak sprawnie adaptacja malucha przebiegnie.

Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej zależy w dużej mierze od pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli bowiem rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się akceptacja nowej sytuacji przez dziecko. Dla wielu dzieci start w edukację przedszkolną jest źródłem przykrych  napięć i strachu przed nieznanym otoczeniem.  Oznacza pierwsze kontakty z dużą grupą, których jakość jest ważna dla rozwoju i późniejszego funkcjonowania w różnych środowiskach. Już na początku edukacji dziecko uczy się nowej dla siebie roli przedszkolaka.

Maluszek przez pierwsze dni pobytu w przedszkolu jest zdezorientowany – nie jest pewien, z kim ma nawiązać bliższy kontakt i kto będzie zaspokajał jego potrzeby. W nowym środowisku dziecko nawiązuje kontakt z wychowawcą, ale z racji tego, że nauczyciel sprawuje opiekę również nad innymi dziećmi z grupy, maluszek od pierwszych chwil w przedszkolu nie zajmuje już centralnej pozycji w sytuacjach społecznych tak, jak ma to miejsce w rodzinie. Wówczas – w sytuacjach emocjonalnie i poznawczo trudnych – uczy się nowych zachowań.

Teraz zapraszamy do chwili refleksji:

Czy moje dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola?

Zapraszamy do udzielenia odpowiedzi na kilka pytań:

- czy moje dziecko dobrze znosi nieobecność mamy (zostaje pod opieką innych członków rodziny lub znajomych)?

- czy dziecko jest w stanie oddalić się od mamy i nie trzymać się kurczowo jej spódnicy?

- czy dziecko potrafi wykonywać proste czynności samoobsługowe?

Wymagania przedszkola w tym zakresie to: komunikowanie potrzeb fizjologicznych, korzystanie z papieru toaletowego (w przedszkolu nie ma miejsca na pampersy, czy smoczek), umiejętność mycia rąk, samodzielnego jedzenia, założenia pantofli, a z czasem innych części garderoby.

Jeśli odpowiedzi w większości były twierdzące to super – dziecko jest dojrzałe do pójścia do przedszkola. Jeśli gdzieś pojawiło się przeczenie warto nad tymi umiejętnościami solidnie popracować w czasie wakacji.

 

Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko w przedszkolu miało udany start. Jak mu w tym pomóc? - rady dla rodziców:

  • rozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu, opowiadaj co będzie robiło w przedszkolu, organizuj spacery w jego pobliże
  • czytaj opowiadania, których bohaterowie chodzą do przedszkola
  • pozwól dziecku uczestniczyć w przygotowaniach do przedszkola – wspólnie skompletujcie wyprawkę. Daj  maluszkowi możliwość przyzwyczajenia się do tych rzeczy w domu, tak aby w placówce były dla niego bliskie i łatwe do rozpoznania,
  • stopniowo przyzwyczajaj dziecko do rozłąki – rozstania z rodzicami łatwiej akceptują maluszki, które mają w tym zakresie pewne doświadczenie. Rozumieją, że zniknięcie rodzica z pola widzenia nie jest na zawsze, a zabawa pod opieką babci, cioci czy opiekunki też może być przyjemna,
  • od pierwszego dnia przyzwyczajaj do rytuału pożegnania – nie przeciągaj rozstania w szatni, pomóż się dziecku rozebrać, pocałuj je na „do widzenia” i wyjdź. Jeśli maluszek płacze przy rozstaniu, nie zabieraj go do domu – jeżeli zrobisz to chociaż raz, będzie wiedział, że łzami można wiele wymusić i następnego dnia znów będzie płakał,
  • jeżeli dziecko przy rozstaniu bardzo rozpacza, lepiej przez pierwsze dni zaangażować tatę w jego odprowadzanie – tatusiowie często mają bardziej zadaniowe podejście do radzenia sobie w takich sytuacjach, poza tym rozstanie z tatusiem jest często mniej bolesne,
  • pozwól dziecku rozebrać się po przyjściu do przedszkola, a po południu ubrać – nie wyręczaj go nawet wtedy, kiedy wykonuje to niezdarnie i wolno,
  • pomóż maluszkowi opanować umiejętności samoobsługowepoziom ich opanowania ma  wpływ na poczucie bezpieczeństwa i niezależności dziecka. Dobrze, gdy przedszkolak samodzielnie je, umie posługiwać się łyżką i widelcem, potrafi załatwiać potrzeby fizjologiczne (okres letni jest idealny na przeprowadzenie treningu czystości!), samodzielnie myje ręce,
  •  naucz dziecko dbać o własne potrzeby – tak w zakresie samoobsługi, jak i proszenia o pomoc. Maluszek, który potrafi zwrócić się ze wszystkimi sprawami do nauczyciela, poradzi sobie z każdą przedszkolną sytuacją,
  •  pamiętaj o pozytywnym nastawieniu do przedszkola, staraj się nie okazywać maluszkowi swojego niepokoju (przekazujesz mu wtedy swoje obawy) – okazuj dziecku radość i ciesz się razem z nim, że idzie do przedszkola,
  • witaj i żegnaj swoje dziecko z uśmiechem,
  • staraj się w początkowym okresie, w miarę możliwości, odbierać dziecko wcześniej – maluszek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje mu się bardzo długi. Skracaj go do 4-5 godzin, a gdy dziecko się przyzwyczai,  możesz go wydłużyć,
  •  powiedz maluszkowi, kiedy po niego przyjdziesz – nie określaj godziny przyjścia, ale czas/wydarzenie, po którym to nastąpi (np. „po obiedzie”, „po spaniu”),
  •  zapewnij dziecko, że zawsze będzie odebrane, ale nie przesadzaj, żeby nie poczuło się niepewnie w związku z ilością tych zapewnień,
  •  pokaż dziecku, że zawsze wypełniasz obietnice dotyczące odbierania go z przedszkola w określonym momencie,
  •  nie wymuszaj na dziecku, aby zawsze opowiadało o tym, co wydarzyło się w przedszkolu. Jeśli maluszek będzie gotowy – sam chętnie ci opowie,
  •  pozostaw w szafce dodatkowe ubrania – uprzedź dziecko, że nie będzie problemu, gdy się pobrudzi lub zmoczy ubranie. Będzie mogło przebrać się  w czyste,
  • staraj się nawiązać dobry kontakt i współpracę z wychowawcami Twojego dziecka – zaufaj nauczycielom w przedszkolu, oni mają większe doświadczenie w zakresie adaptacji maluszków i funkcjonowania dzieci w grupie,
  • wdrażaj dziecko do przestrzegania umów i zasad – będzie mu łatwiej zrozumieć zasady zachowania się w przedszkolu i kodeks przedszkolaka,
  • pamiętaj, że na początku nie jest najważniejsze, żeby dziecko pięknie jadło, czy świetnie się bawiło – bo to trudny dla wielu maluszków okres adaptacji, w którym najważniejsze jest, aby dziecko przyzwyczaiło się do rozstania z domem,
  • pamiętaj, że przedszkole jest bardzo dobrym środowiskiem do wspierania i stymulowania wszechstronnego rozwoju Twojego dziecka – maluszek szybciej się do niego przystosuje, gdy będzie je postrzegało jako bezpieczne i przyjazne dla siebie. Najważniejsze jest więc stworzenie w domu dobrej, pełnej ciepła atmosfery wokół przedszkola, wychowawców i rówieśników Twojego dziecka.

 

WYPRAWKA

Co do przedszkola?  

- ubiór na cebulkę – ważniejsza wygoda, niż elegancja

- pantofle – najlepiej na rzepy

- w szatni w półeczce pozostawione kompletne ubranko na zmianę, gdyby zdarzyła się wpadka

- piżamka, jasiek, powleczony kocyk

- duża paczka chusteczek higienicznych

- ukochany miś dzięki, któremu łatwiej przeżyć

 

Wszystkie te rzeczy prosimy podpisać imieniem i nazwiskiem dziecka!

Dziękujemy za zapoznanie się z tym artykułem i zapraszamy do systematycznego odwiedzania  naszej strony internetowej, a w razie pytań do kontaktu.

 telefon: 14 611 18 38
 e-mail: sekretariat.mp5@edubochnia.pl