Standardy pracy
STANDARDY JAKOŚĆI EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ
Nasza placówka pełni funkcje opiekuńcze, wychowowacze i kształcące.
W codziennej pracy kierujemy się wytycznymi aktulanej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolengo z 2017r. (kliknij tutaj, aby ją zobaczyć --> podstawa ). 
Szczegółowe cele i zadania przedszkola, prawa i obowiązki nauczycieli oraz rodziców określa Statut Miejskiego Przedszkola na 5 ( kliknij tutaj, aby go zobaczyć --> statut). Nowy Statut przedszkola jest w trakcie realizacji. 
Wybrane standardy rozwojowe dzieci:
Standardy rozwojowe dla dzieci 3 - letnich
- przejawia serdeczne zachowania wobec innych ludzi poprzez używanie form grzecznościowych, szanuje wspólne zabawki i rzeczy cudze
 - zgodnie bawi się z innymi, nie wyrywa zabawek
 - przestrzega zakazu samodzielnego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, włączania i wyłączania ich z sieci, dotykania gniazdek elektrycznych
 - samodzielnie myje ręce i korzysta z urządzeń sanitarnych (toaleta)
 - prawidłowo posługuje się łyżką, próbuje posługiwać się widelcem, samodzielnie spożywa pokarmy, dokładnie je gryzie
 - słucha i rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela
 - chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych - właściwie reaguje na sygnał dźwiękowy
 - biega swobodnie w grupie bez potrącania innych
 - rzuca oburącz, prawą i lewą ręką, rzuty do celu
 - skacze obunóż do przodu
 - zna wybrane zwierzęta domowe i rośliny z najbliższego otoczenia
 - określa pogodę i typowe zjawiska atmosferyczne: deszcz, wiatr, śnieg,
 - rozróżnia i nazywa spożywane owoce i warzywa
 - wie jak się nazywa – potrafi podać swoje imię i nazwisko, potrafi wskazać na palcach ile ma lat
 - zna części ciała człowieka, potrafi je nazwać i wskazać: głowa, nogi, ręce, tułów, uszy, oczy, nos, włosy, stopy, szyja, palce
 - słucha krótkich opowiadań, wierszy na bliskie mu tematy
 - wypowiada się na temat treści obrazków, wyszukuje określone przedmioty na obrazie
 - uczy się krótkich wierszyków o bliskiej treści
 - dobiera w pary dwa takie same obrazki oraz takie, które różnią się jedną, wybraną cechą
 - składa proste obrazki z pociętych 2-4 części według wzoru
 - poprawnie trzyma kredkę i pędzel – wykonuje proste prace plastyczne
 - maluje farbami kryjącymi – farby plakatowe, klejowe, maluje całą dłonią, palcami, wykorzystuje podstawowe kolory, tworzy kompozycje za pomocą stemplowania
 - rysuje kredkami świecowymi, kredą na kartce, asfalcie
 - nakleja na karton gotowe elementy
 - układa 3- 4 klocki różnego koloru według wzoru
 - rozumie i stosuje określenia dotyczące: 
	
- położenia przedmiotów w przestrzeni ( na, pod, wysoko, nisko, za, obok);
 - kierunku (w przód, w tył, do góry, na dół)
 - wielkości przedmiotów (duży, mały, gruby, cienki, długi, krótki)
 - ciężaru przedmiotów (ciężki, lekki)
 
 - porównuje liczebność zbiorów, stosuje określenia dużo – mało, tyle samo
 - prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi: jeden, dwa
 - posługuje się określeniami: „przed”, „po” w aspekcie czasowym (po obiedzie, przed leżakowaniem)
 - rozpoznaje i nazywa głośność dźwięków (głośno – cicho)
 - uczy się i śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
 - gra na instrumentach: grzechotce i kołatce
 - zna pojazdy poruszające się w najbliższym otoczeniu, rozpoznaje ich odgłosy
 - przestrzega zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych
 
Standardy rozwojowe dla dzieci 4-letnich
1. Ogólna sprawność ruchowa:
- Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
 - Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
 - Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
 - Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
 - Wspina się na drabinki
 - Potrafi samo huśtać się na huśtawce
 
  2 . Samodzielność:
- Prawidłowo posługuje się sztućcami
 - Dziecko samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne
 - Samodzielnie myje ręce
 - Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
 - Potrafi wytrzeć sobie nos
 - Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
 - Przekłada ubranie na prawą stronę
 
  3. Dojrzałość społeczna:
- Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
 - Przewodzi zabawie
 - Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
 - Przestrzega zawartych umów
 - Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
 - Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
 
  4. Sprawność manualna: 
- Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
 - Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
 - Drukuje kilka wielkich liter
 - Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
 - Rysuje prosty dom
 - Rysuje postać człowieka
 
   5. Rozwój mowy i myślenia:
- Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
 - Prawidłowo wymawia wyrazy
 - Potrafi uważnie słuchać opowiadań
 - Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
 - Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
 - Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
 - Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
 - Składa obrazki pocięte na 3-6 części
 - Odtwarza wiersze i piosenki
 
   6. Czynności poznawcze:
- Zna własne imię i nazwisko
 - Zna nazwę miasta, w którym mieszka
 - Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
 - Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
 - Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
 - Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
 - Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
 - Rozróżnia wszystkie kolory
 
   7. Obszar edukacji matematycznej:
- Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód, — tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
 - Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
 - Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
 - Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
 - Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
 - Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
 - Posługuje się liczebnikami 1-4
 - Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
 - Posługuje się określeniami: pusty, pełny
 
Standardy rozwojowe dla dzieci 5-letnich
1. Kształtowanie umiejętności społecznych:
- Umie się przedstawić, potrafi podać adres zamieszkania
 - Wie, kiedy i komu można podawać informacje o sobie
 - Uświadamia sobie zmiany człowieka w wyglądzie i nabywaniu umiejętności wynikających z rozwoju i upływu czasu
 - Stara się dokonywać samooceny
 - Wie, co potrafi robić
 - Podejmuje próby kontrolowania swoich zachowań
 - Potrafi organizować zabawy i współdziałać z dziećmi, np. ustala rolę i spełnia ją w toku zabawy tematycznej
 - Respektuje wspólnie ustalone zasady obowiązujące w zabawach i grach zespołowych
 - Przestrzega umów zawartych w grupie przedszkolnej
 - Dostrzega wartości: dobro, piękno, odwaga, prawda, przyjaźń, tolerancja
 - Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują
 - Rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami
 - Dokonuje oceny zachowania własnego i zachowań innych
 - Stara się myśleć i działać empatycznie
 - Umie w sposób ugodowy rozwiązywać konflikty
 - Potrafi opowiadać, co myśli i czuje bez naruszania godności własnej i innych
 
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
- Rozumie konieczność mycia rąk przed każdym posiłkiem oraz za każdym razem po skorzystaniu z toalety.
 - Korzysta samodzielnie i prawidłowo z urządzeń sanitarnych
 - Zwraca uwagę na estetykę swojego wyglądu
 - Stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków
 - samodzielnie ubiera się i rozbiera
 - Potrafi zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki i klamerki, zasunąć zamek błyskawiczny
 - Dba o porządek w sali przedszkolnej.
 
3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci:
- Zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
 - Opowiada o przebiegu wydarzenia w sposób logiczny
 - Uwzględnia w wypowiedziach kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe
 - Słucha uważnie, np. poleceń, wypowiedzi innych
 - Wypowiada się na określony temat
 - Mówi o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
 - Wykonuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
 - Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym, składniowym.
 - Wypowiada się w sposób zrozumiały o swoich potrzebach i decyzjach.
 - Ma opanowaną technikę mówienia.
 - ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek.
 - Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji.
 - Układa dziecięce wyliczanki i rymowanki
 
4.Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia:
- Rozpoznaje i nazywa przedmioty wykorzystywane w pracy, np. przez ludzi wykonujących różne zawody (lekarza, listonosza, strażaka, sprzedawcę, kucharza), oraz potrafi powiedzieć, do czego służą
 - Dostrzega i potrafi opisać cechy przedmiotów
 - Porównuje przedmioty charakteryzujące się wieloma cechami, wskazuje na różnice i podobieństwa między nimi
 - Rozwiązuje i próbuje układać zagadki słowne
 - Grupuje konkretne lub przedstawione na obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte przez siebie kryterium
 - Klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych
 - Tworzy zbiory, opierając się na pojęciach ogólnych
 - Dzieli zbiory na podzbiory według różnych cech elementów
 - Wie, jakie zmiany są nieodwracalne, i próbuje ich unikać
 - Umie przewidzieć skutki określonych zachowań na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczeń
 - Dostrzega związek między wykonywaniem czynności a jej efektem
 - Przewiduje fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć, np. układa zakończenie opowiadania
 - Układa i opowiada historyjki obrazkowe, wskazując związki przyczynowo-skutkowe
 
5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci:
- Dba świadomie o zdrowie, stosując się do określonych zasad
 - Stara się przestrzegać zasad zdrowego żywienia
 - Rozumie związek pomiędzy chorobą a leczeniem
 - Podejmuje chętnie różnego rodzaju aktywność fizyczną
 - Organizuje samodzielnie zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, parku
 - Dostosowuje sposób poruszania się do panujących warunków, np. ostrożne stąpa po lodzie, omija kałuże
 - Kontroluje utrzymywanie prawidłowej postawy ciała w czasie stania, siedzenia, chodzenia i biegania
 - Porusza się sprawnie, zachowując równowagę
 - Rzuca, chwyta i toczy przybory
 - Podskakuje i przeskakuje przeszkody
 - Uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
 
6.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych:
- Stosuje się do zawieranych umów o sposobie korzystania z zabawek i sprzętu terenowego
 - Rozumie, dlaczego należy przestrzegać określonych reguł w zabawach i grach sportowych
 - Korzysta ze sprzętu gimnastycznego zgodnie z jego przeznaczeniem
 - Wie, że nie wolno oddalać się z miejsca zabawy bez wiedzy i zgody opiekuna
 - Próbuje samodzielnie i w bezpieczny sposób organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu
 - Informuje o zauważonych zagrożeniach
 - Potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabawy
 - Zna podstawowe zasady zachowania się nad wodą, w lesie, na placu zabaw, podczas zabawy w domu
 - Nie uruchamia urządzeń elektrycznych bez wiedzy dorosłych
 - Przestrzega zakazu zbliżania się do włączonych maszyn i urządzeń
 - Rozumie, dlaczego nie wolno samodzielnie zażywać lekarstw i używać środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym
 - Zna i przestrzega podstawowe zasady poruszania się po drogach
 - Wie, w jaki sposób można bezpiecznie przejść przez jezdnię na przejściu z sygnalizacją świetlną i bez niej
 - Rozpoznaje wybrane znaki drogowe (informacyjne i ostrzegawcze) i wyjaśnia ich znaczenie
 - Wie, że może zwrócić się do policjanta w sytuacji zagrożenia
 - Zna zasady korzystania z publicznych środków komunikacji
 - Zna zasady bezpieczeństwa podczas podróży samochodem
 - Potrafi zauważyć sytuację zagrożenia i wie, jak się w niej zachować
 - Rozumie, dlaczego trzeba przestrzegać zasad ochrony przeciwpożarowej
 - Zna numery telefonów alarmowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólny 112) i wie, w jakich sytuacjach trzeba z nich skorzystać
 - Wie, do kogo zwrócić się o pomoc w szczególnych sytuacjach, np. gdy się zgubi się na ulicy lub w sklepie (do personelu sklepu, policjanta, osoby z dzieckiem, starszej pani)
 - Jest ostrożne wobec nieznajomych
 - Potrafi grzecznie odmówić obcej osobie, kiedy np. czymś je częstuje lub proponuje wspólny spacer
 - Nie otwiera drzwi mieszkania, kiedy jest samo w domu
 - Zawsze informuje rodziców o dziwnych zachowaniach osób dorosłych
 - Wie, jak się zachować się w kontaktach ze zwierzętami
 - Wie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin, zwłaszcza jagód i grzybów
 
7.Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem:
- Zna zasady zachowania obowiązujące w teatrze, w kinie, na koncercie oraz przestrzega ich
 - Uczestniczy aktywnie w oglądanych przedstawieniach teatralnych i filmach
 - Wypowiada się na temat obejrzanego spektaklu
 - Potrafi dokończyć opowiadanie rozpoczęte przez nauczyciela
 - Podejmuje próby układania opowiadań na podany i dowolny temat
 - Organizuje samodzielnie rozbudowane zabawy tematyczne, wykorzystując rekwizyty i odgrywając określone role
 - Pokazuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne
 - Odgrywa scenki na podstawie utworu literackiego lub według własnego pomysłu
 - Recytuje wiersze indywidualnie i w grupie z podziałem na role
 - Występuje w inscenizacjach i teatrzykach, przyjmując określone role
 - Aktywnie uczestniczy w imprezach plenerowych, np. Dzień Dziecka
 
8.Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec:
- Potrafi wypowiadać pojedyncze zdania i wyliczanki, zmieniając rytm, tempo, intonację, dynamikę lub barwę głosu
 - Umie określić budowę wysłuchanej piosenki (zwrotki, refren, powtórzenie) i elementy piosenki (słowa, melodia, akompaniament) śpiewa poznane piosenki indywidualnie i w grupie, dokładnie i wyraźnie odtwarzając tekst
 - Rozpoznaje akompaniament do biegu, marszu, podskoków
 - Reaguje prawidłowo ruchem na zmiany metrum w czasie zabaw z akompaniamentem muzycznym
 - Umie wymyśleć własny rytm, np. do naśladowania przez inne dzieci w zabawach zespołowych
 - Potrafi swobodnie, według własnego pomysłu, interpretować muzykę ruchem
 - Rozpoznaje po brzmieniu i nazywa instrumenty perkusyjne
 - Potrafi zastosować instrumenty perkusyjne i pomoce akustyczne dla ilustrowania zjawisk przyrody, rytmu i melodii
 - Podejmuje próby grania własnego akompaniamentu do piosenki
 
Standardy rozwojowe dziecka 6-letniego
Aktywność społeczna:
- Jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowych.
 - Umie się przedstawić, wie gdzie mieszka.
 - Nazywa swoje emocje ( radość, smutek, złość),próbuje sobie z nimi radzić poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów z literatury.
 - Pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem .
 - Zna zasady ustalone w przedszkolu, stara się ich przestrzegać .
 - Wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania , Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie.
 - Dostrzega potrzeby innych, szanuje ich, pomaga w sytuacjach trudnych dzieciom młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptuje ich inność.
 - Potrafi pracować samodzielnie i w grupie .
 - Zna ważne dla życia społeczności lokalnej urzędy i instytucje użyteczności publicznej .
 - Rozwija postawę współgospodarza placówki przedszkolnej .
 
Aktywność językowa:
- Swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli , potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach.
 - Formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym.
 - Przejawia wrażliwość wzrokową( wyszukuje takie same przedmioty, wskazuje różnice, układa złożone kompozycje wg podanego wzoru, obserwuje otoczenie wymienia jego elementy i porównuje je).
 - Ma rozwinięty słuch fonematyczny ( wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie, śródgłosie).
 - Rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych.
 - Jest zainteresowane czytaniem i pisaniem.
 - Dysponuje sprawnościami niezbędnymi do nauki pisania i czytania.
 - Rozumie istotę czytania i pisania jako nośnika informacji(międzyludzkiej komunikacji językowej).
 
Aktywność poznawcza:
- Używa poszczególnych zmysłów (dotyku, smaku, zapachu, wzroku, słuchu) w poznawaniu otaczającej rzeczywistości.
 - Dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów.
 - Dostrzega zależność między skutkiem, a przyczyną.
 - Prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi (dodaje i odejmuje w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub nnych zbiorów zastępczych).
 - Nazywa figury geometryczne i wykorzystuje je w zabawach , układa z nich dowolne kompozycje i obrazki.
 - Uczestniczy w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi .
 - Posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
 - Rozumie podstawowe określenia czasu.
 - Dokonuje porównań miary i masy przedmiotów oraz objętości cieczy.
 - Dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie.
 - Rozpoznaje i nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny .
 - Nazywa prawidłowo zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej.
 - Zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony.
 
Aktywność artystyczna:
- Słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki.
 - Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych.
 - Podejmuje działalność plastyczno-konstrukcyjną w której przejawia swoje upodobania.
 - Bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych podczas których wyraża siebie w roli aktora.
 - Uczestniczy w zabawach konstrukcyjno-technicznych.
 - Dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki.
 
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
- Uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych, przestrzega reguł .
 - Rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
 - Jest sprawne ruchowo.
 - Zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich.
 - Zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich.
 - Wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka.
 - Informuje nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy.
 - Rozumie znaczenie narządów zmysłów i dba o ich higienę .
 - Stosuje zasady i nawyki związane z kulturalnym jedzeniem i zachowaniem się przy stole .