Koncepcja pracy
„Nie zmuszajmy dziecka do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność.
Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijać jego umysł tak,
by samo chciało wiedzieć."
[Janusz Korczak]
KONCEPCJA PRACY
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 5 W BOCHNI
NA LATA 2020 – 2025
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 5
2020
Spis treści
I. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
II. CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO
III. NASZE PRZEDSZKOLE
1. ORGANIZACJA PRACY
2. BAZA PRZEDSZKOLA
3. NAUCZYCIEL NASZEGO PRZEDSZKOLA
4. MODEL NASZEGO PRZEDSZKOLAKA
5. SYSTEM MOTYWOWANIA I POZYTYWNEJ DYSCYPLINY
6. ZASADY I METODY PRACY
7. REALIZOWANE PROGRAMY
8. POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
9. ORGANIZACJA ZAJĘĆ DODATKOWYCH
10. WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA
11. PROMOCJA PLACÓWKI
12. EWALUACJA KONCEPCJI
13. STRATEGIA ROZWOJU PLACÓWKI
14. KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2020-2025
Podstawa prawna:
- Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1658 oraz z 2019 r. poz. 1627)
- Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw
(Dz. U. Nr 56 poz. 458) - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
- Konwencja Praw Dziecka z dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. Nr 2 z dnia 17 stycznia 2000r. poz.18)
- Statut Miejskiego Przedszkola Nr 5 w Bochni.
I. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
- Rozwijanie umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności, samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
II. CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO
- Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
- Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Dzieci są aktywne.
- Respektowane są normy społeczne.
- Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
- Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
- Rodzice są partnerami przedszkola.
- Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
- Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
- Przedszkole zapewnia wychowankom bezpieczeństwo oraz optymalne warunki dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości.
- Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka, współdziała z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
III. NASZE PRZEDSZKOLE
1. ORGANIZACJA PRACY
Placówka zlokalizowana jest blisko centrum miasta. Mieści się dwóch wolno stojących, dużych jednopiętrowych budynkach przy ul. Kolejowej 10 i 14. Posiada dwa ogrody przedszkolne które są wyposażone w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych.
Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie okolice przedszkola. Pochodzenie społeczne dzieci jest zróżnicowane. W dwóch budynkach przedszkola funkcjonuje 9 grup dziecięcych (dzieci 3,4,5,6 letnie).
Placówka przy ul. Kolejowej 14 stwarza warunki do uczęszczania do niej dzieci niepełnosprawnych.
Od 2013 roku przedszkole posiada własną stronę internetową pod adresem: http://przedszkole5bochnia.eprzedszkola.pl/.
2. BAZA PRZEDSZKOLA
Przedszkole zlokalizowane jest blisko centrum miasta. Mieści się w dwóch wolno stojących jednopiętrowych budynkach. Budynek przy ul. Kolejowej 10 posiada 5 sal dydaktycznych wyposażonych w meble dostosowane do wzrostu dzieci i do właściwego ułożenia na nich pomocy. W dwóch salach na piętrze znajdują się tablice interaktywne, w dwóch z nich przeprowadzono gruntowny remont. Budynek przy ul. Kolejowej 14 posiada 4 sale dydaktyczne umieszczone na parterze, również wyposażone w meble dostosowane do wzrostu dzieci oraz zabawki i potrzebny sprzęt. W jednej z sal znajduje się tablica interaktywna. W obydwu budynkach jest zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne. Organizacja zajęć, zabaw ruchowych, muzycznych, teatralnych, uroczystości, koncertów, odbywa się na piętrze w sali ze sceną (Kolejowa 10) lub w sali zajęć (Kolejowa 14). W każdym z budynków wyodrębnione są pomieszczenia do prowadzenia zajęć logopedycznych, terapii psychologicznej, zajęć z języka angielskiego oraz pracy indywidualnej. Dwa ogrody przedszkolne bogate w zieleń (krzewy ozdobne, drzewa dające cień w czasie upału) wyposażone są w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu. Nasze place zabaw zaspokajają potrzeby ruchowe dzieci, a kolorowe i bezpieczne urządzenia rekreacyjne zachęcają do zabawy. W ogrodzie przedszkolnym wyodrębniono mini boisko do gry w piłkę wyposażone w bramkę i zabezpieczone ochronną siatką. Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik lalek, przyrodniczy, kącik czytelniczy itp. Na tablicach umieszczonych w holu znajduje się „Kącik Rodzica”, w którym znajdują się bieżące informacje oraz tablice grupowe służące prezentacji prac plastycznych dzieci. W ten sposób rodzice mogą na bieżąco obserwować postępach swoich dzieci.
Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole cieszy się dobrą opinię w środowisku lokalnym. Odpowiednia baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia sprzyja prowadzeniu działań dydaktyczno – wychowawczych na wysokim poziomie.
3. NAUCZYCIEL NASZEGO PRZEDSZKOLA
Nauczyciel zapewnia dziecku podmiotowe traktowanie, dba o jego wszechstronny rozwój i bezpieczeństwo. Posiada odpowiednie kwalifikacje, wzbogaca swoje metody i formy pracy, dostosowując je do potrzeb i możliwości dziecka. Podejmuje działania innowacyjne, jest aktywny i twórczy. Tworzy i realizuje programy autorskie, innowacje, projekty edukacyjne dostosowane do potrzeb grupy i placówki. Potrafi podejmować wyzwania, jakie stawia przed nim nowa rzeczywistość i tworzyć przestrzeń edukacyjną do zdalnego nauczania. Przestrzega praw dziecka, potrafi przyznać się do błędów, jest człowiekiem godnym zaufania. Współpracuje i dzieli się wiedzą oraz umiejętnościami z innymi nauczycielami. Jest odpowiedzialny za kontakt z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola.
Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora. Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się poprzez:
- wypełnianie ankiet samooceny,
- rozmowy z nauczycielami, rodzicami,
- obserwację zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
- obserwację prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- analizę wytworów dziecięcych,
- obserwację współpracy z rodzicami,
- lustrację sal, tablic, wystawy prac plastycznych dzieci,
- ocenę pracy nauczycieli,
- analizę dokumentacji pedagogicznej i innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela,
- obserwacje rozwoju zawodowego,
- kartę monitorowania zdalnego nauczania.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – w styczniu I w czerwcu.
4. MODEL NASZEGO PRZEDSZKOLAKA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność współpracy w grupie,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- samodzielność,
- odporność na stres.
Posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycieli (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nimi w zrozumiały sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie.
Potrafi:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- posługiwać się zdobyczami techniki.
Rozumie, zna, przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną).
Nie obawia się:
- występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
- pokazać swoje pomysły, osiągnięcia artystyczne, sportowe,
- wykazać inicjatywy w działaniu,
- wyrażać swoje uczucia.
W NASZYM PRZEDSZKOLU DZIECKO MA PRAWO DO:
- życia i rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego toru i tempa w procesie rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty w grupie,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- pomocy ze strony dorosłych,
- nauki,
- zdrowego żywienia.
5. SYSTEM MOTYWOWANIA I POZYTYWNEJ DYSCYPLINY
- motywowanie wewnętrzne,
- stosowanie pochwał i zachęt,
- opieranie się na mocnych stronach dziecka,
- zadawanie pytań,
- angażowanie i zachęcanie do współpracy,
- działania na rzecz grupy ( np. dyżurni).
6. ZASADY I METODY PRACY
„Akceptuj, kochaj i wspieraj” - to najwłaściwsze określenia i wskazania, które wykorzystują w pracy nauczyciele naszego przedszkola. Aby zrealizować obowiązujące treści programowe stosują oni metody aktywne, problemowe, twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie stosowane w pracy z dzieckiem metody uwzględniają podstawą formę jego aktywności w tym wieku tj. zabawę.
Wśród stosowanych metod na szczególna uwagę zasługują:
- metoda nauki matematyki prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki,
- metoda aktywnego słuchania muzyki (głównie klasycznej) według B. Strauss, która czyni dziecko aktywnym odbiorcą muzyki,
- metoda pedagogiki zabawy według Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Zabawy KLANZA oparta na wielokierunkowej aktywności dziecięcej,
- metoda gimnastyki twórczej według C. Orffa i R. Labana, w której wykorzystuje się różne formy ruchu, w tym pantomimę, opowieść muzyczno-ruchową, a także ekspresję dziecka i jego twórczą inwencję
- metoda P. Dennisona – kinezjologia edukacyjna, ukierunkowana na ćwiczenie obu półkul mózgowych, oparta przede wszystkim na ruchach naprzemiennych,
- metoda gimnastyki A. i M. Kniessów – rozwija koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową,
- metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – oparta na kontakcie z drugim człowiekiem i otoczeniem, pozwala na wyczucie przestrzeni, ciężaru i ciała,
- opowieść ruchowa,
- aktywność plastyczna,
- metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz – jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego oraz lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
- metoda projektu,
- elementy pedagogiki Marii Montessori (zabawy sensoryczne, karty trójdzielne do lekcji trójstopniowej, karty do kategoryzacji),
- relaksacja,
- techniki parateatralne,
- bajkoterapia,
- drama,
- metody aktywizujące (np. Burza mózgów) – pobudzające do aktywnego myślenia i działania,
- metody pracy zdalnej ( m.in.: nagrywanie filmików, audiobooków, relacji na żywo; tworzenie prezentacji, kart do samodzielnego wydruku).
7. REALIZOWANE PROGRAMY
- Program własny z zakresu wczesnej nauki czytania „Przez zabawę do nauki czytania” autorstwa nauczycielek pracujących w przedszkolu.
- Program Adaptacyjny „Już Jestem Przedszkolakiem” mający na celu zminimalizowanie poziomu stresu dla dziecka przekraczającemu próg przedszkola.
- Projekt edukacyjny „Pluszowy Miś przyjaciel na wczoraj i dziś”- kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych i artystycznych. Projekt zakłada także propagowanie bezpiecznych zasad zachowania się w różnych sytuacjach, kształtowanie nawyków poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
- Program literacki: „Poezja bliższa dzieciom” – rozbudzanie zainteresowania poezją, rozwijanie zdolności recytatorskich. Program opracowany przez nauczycielki przedszkola.
- Cykl zajęć z elementami biblioterapii „W krainie uczuć i emocji” prowadzony przez Bibliotekę Pedagogiczną w Bochni.
- Elementy programu „Dar zabawy” wg koncepcji Friedricha Froebla - zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka.
- Ogólnopolski projekt edukacyjny: „Podróże Jeża ze Zgierza, czyli Dzieci Jeża zapraszają – wspólnie Polskę poznają!”. Projekt odnosi się do założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w szczególności uwzględnia obszar społeczny i poznawczy rozwoju dzieci; odnosi się również do kierunków polityki oświatowej państwa i priorytetów MEN na rok szkolny 2019/2020 „Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych”. Nauczyciel przybliża dzieciom miejsce pochodzenia Jeża, co jest wstępem do poszerzenia wiedzy nt. własnego miejsca zamieszkania. Grupa oprowadza Jeża po najciekawszych miejscach w okolicy.
- Program „Czyste Powietrze Wokół Nas” - program dla dzieci w wieku 5-6 lat. Głównym celem programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
- Program, „Kodowanie na dywanie” – cel główny: kształtowanie kompetencji matematycznych i informatycznych oraz wspomaganie rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego.
- Program edukacyjny kółka badawczo-poznawczego „Ciekawe pomysły na nasze zmysły” obejmujący: cykl zabaw badawczych (obserwacje i eksperymenty), cykl zajęć kulinarnych oraz zabawy sensoryczne. Cele główne: wspieranie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju oraz wpieranie ciekawości, aktywności i samodzielności; budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym , technicznym i kulinarnym; stymulacja wielozmysłowa - rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, smakowej, dotykowej.
- Program rozwijania zainteresowań i uzdolnień plastycznych dzieci - kółko plastyczne. Cele główne: rozwijanie kreatywności, odkrywanie przez dziecko własnych możliwości i uzdolnień artystycznych; pobudzanie ekspresji i wrażliwości plastycznej, poczucia estetyki.
- Program Rozwoju Poznawczego Małego Dziecka „Klucz do uczenia” G. Dolya. Cel główny: rozwijanie umiejętności poznawczych i komunikacyjnych dzieci z grupy 3-latków.
- Program „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Cel główny: rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z rodzicami wychowanków; rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci; kształtowanie wartości moralnych; promocja przedszkola.
- Projekt edukacyjny „Bohater Tygodnia” Cel główny: wdrażanie dzieci do życia społecznego w grupie przedszkolnej; lepsze wzajemne poznanie się dzieci; współpraca z rodzicami.
- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”. Cel główny: kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci.
CODZIENNE PLANOWANIE PRACY PEDAGOGICZNEJ UWZGLĘDNIA :
- cele wychowania i nauczania,
- działania zorientowane na dziecko,
- aktualne pory roku,
- święta i uroczystości,
- tradycje uroczystości przedszkolne: pasowanie na przedszkolaka, dzień drzewa, dzień pluszowego misia, mikołajki, bale karnawałowe, święto babci i dziadka, dzień mamy i taty, pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły, teatr rodzicielski,
- przeglądy teatrzyków przedszkolnych,
- rodzinne i między przedszkolne miejskie i ogólnopolskie konkursy plastyczne,
- czytanie bajeczek przez rodziców w ramach akcji ”Cała Polska czyta dzieciom”.
8. POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ORGANIZACJA
Przedszkole gwarantuje wszystkim dzieciom opiekę psychologiczno – pedagogiczną i logopedyczną. Zajęcia terapeutyczne oraz wyrównawczo - terapeutyczne prowadzą w naszym przedszkolu zatrudnieni specjaliści: psycholog i logopeda / surdopedagog. Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
- wybitnych uzdolnień,
- niepełnosprawności,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym lub niedostosowania społecznego,
- specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,
- zaburzeń komunikacji językowej,
- choroby przewlekłej,
- zaburzeń psychicznych,
- sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
- zaniedbań środowiskowych,
- trudności adaptacyjnych,
- odmienności kulturowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie: działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia. Czyni się to poprzez:
- obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozę przedszkolną),
- zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym,
- porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców i nauczycieli,
- działania na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
Organizowanie opieki nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem tworzących zespół pomoc psychologiczno – pedagogicznej. W przedszkolu pomoc taka może być udzielana na wniosek:
- rodziców,
- nauczyciela prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
- nauczyciela specjalisty
- poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
W miarę możliwości w przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju.
OBSERWACJA I DIAGNOZA
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- obserwacja dziecka 3 i 4 letniego, dokumentowanie wyników,
- przeprowadzenie diagnozy dzieci 5 i 6 letnich: wstępnej i końcowej,
- indywidualne rozmowy z rodzicami,
- wymiana doświadczeń ze specjalistami,
- ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- wspieranie rozwoju dzieci - ewaluacja działań ujętych w programach IPET w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- obserwacji funkcjonowania w grupie,
- analizy wytworów prac dzieci,
- arkuszy obserwacji rozwoju dzieci,
- prezentacji umiejętności (występy, konkursy),
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy, kroniki, albumy),
- rozmowy z dzieckiem,
- opracowania informacji o dojrzałości szkolnej dziecka.
9. ORGANIZACJA ZAJĘĆ DODATKOWYCH
Zajęcia dodatkowe finansowane przez rodziców prowadzone są w przedszkolu na podstawie ich wniosków. Oferty osób /firm/ chętnych do prowadzenia zajęć dodatkowych są przyjmowane przez dyrektora przedszkola przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Dyrektor sprawdza kwalifikacje oferentów i instruktorów zajęć. Następnie oferty są przedstawiane rodzicom na zebraniu Rady Rodziców. Rodzice mają możliwość wyrażenia swoich opinii o zajęciach prowadzonych w roku ubiegłym. Rada Rodziców, jako przedstawiciel rodziców podejmuje decyzję co do osób prowadzących i rodzaju zajęć. Przewodniczący Rady Rodziców zawiera umowę na prowadzenie zajęć dodatkowych (z firmą wybraną przez rodziców) na okres nie dłuższy, niż rok budżetowy.
Zajęcia bezpłatne :
- zajęcia umuzykalniająco-rytmiczne,
- język angielski,
- religia,
- pomoc psychologa i logopedy.
10. WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
- dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
- wszechstronny rozwój dziecka,
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
- wspieranie rodziców w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole,
- przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
- włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia spotkania z psychologiem warsztaty dla rodziców,
- promowanie placówki w środowisku lokalnym,
- aktywna współpraca z radą rodziców.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
- zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
- prowadzenie „kącika dla rodziców”, gdzie zamieszczane są informacje na temat spraw bieżących oraz eksponowanie prac dzieci,
- organizację i prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
- organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
- organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty, formy teatralne z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
- włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, wigilia, bal karnawałowy, dzień matki i ojca, dzień dziecka piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
- konkursy, wycieczki,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy,
- prowadzenie i redagowanie strony internetowej przedszkola,
- czytanie bajeczek przez rodziców w ramach akcji ”Cała Polska czyta dzieciom”,
- akcja „Poczytaj Misiowi” - rodzice czytają w przedszkolu bajki dzieciom,
- spotkania z rodzicami i członkami rodziny wychowanków - poznawanie ich zawodów i pasji,
- przygotowanie i przedstawienie wraz z rodzicami spektakli charytatywnych dla całej społeczności przedszkolnej i środowiska lokalnego na rzecz dzieci w potrzebie
(pochodzących z rodzin dzieci uczęszczających do naszej placówki).
Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:
- prowadzenie i przedstawianie dokumentacji dotyczącej rozwoju dziecka,
- rozmowy indywidualne z rodzicami,
- organizowanie spotkań z rodzicami,
- organizowanie zebrań, warsztatów dla rodziców,
- omawianie arkuszy diagnostycznych,
- organizowanie zajęć otwartych dla rodziców,
- prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych,
- informacja o gotowości szkolnej – przedstawienie rodzicowi oceny gotowości szkolnej dziecka.
WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
- rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- satysfakcja pracowników i wychowanków z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych,
- urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
- zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.
Współpracujemy z:
- Urzędem Miasta (udział w akcjach i konkursach o charakterze ekologicznym),
- Komendą Powiatową Policji, Strażą Pożarną i Strażą Miejską (pogadanki na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji),
- Szkołami Podstawowymi (konkursy, przeglądy),
- Miejską Biblioteką Publiczną w Bochni (lekcje biblioteczne, przegląd Teatrzyków, akcja Cała Bochnia czyta dzieciom” itp.),
- Powiatową Biblioteką Pedagogiczną (cykl zajęć „W krainie uczuć i emocji),
- Towarzystwem „Nasz Dom” (udział w akcji ”Góra Grosza”),
- Placówkami przedszkolnymi w Polsce (udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych),
- Miejskim Domem Kultury (udział w konkursach plastycznych, organizacja spektakli charytatywnych),
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczną (udział w akcji „Czyste powietrze wokół nas),
- Muzeum w Bochni im. prof. Stanisława Fischera (lekcje muzealne),
- Kopalnią Soli Bochnia (zwiedzanie kopalni),
- Szkołą Muzyczną (koncerty dla dzieci),
- Schroniskiem dla zwierząt w Borku ( zbiórka potrzebnych przedmiotów i karmy dla zwierząt),
- Lokalnymi mass mediami (miesięcznik „Kronika Bocheńska”, portale internetowe: www.bochniazbliska.pl; www.mojabochnia.pl; www.bochnianin.pl),
- Firmą Amos „Zbieramy puste opakowania po kleju Amos - wymieniamy na nowe - udział w akcji ekologicznej,
- „Zbieramy zużyte baterie”- dbamy o naszą planetę,
- „Zbieramy nakrętki” – pomagamy dzieciom niepełnosprawnym.
WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI
Placówka jest otwarta na współpracę z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Praktyki pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Praktykanci są przydzielani do nauczycieli z co najmniej kilkunastoletnim stażem w pracy pedagogicznej. Czas odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Wpływa to korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym.
11. PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
- dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
- prowadzenie kroniki przedszkola,
- prowadzenie i redagowanie strony internetowej przedszkola,
- organizacja uroczystości między przedszkolnych, (konkurs recytatorski),
- dbanie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
- prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynków,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder - broszurka adaptacyjna),
- zorganizowanie w przedszkolu Dnia Kundelka połączonego z akcją zbiórki potrzebnych przedmiotów dla zwierząt ze schroniska w Borku,
- organizacja konkursów plastycznych i wokalnych na teranie przedszkola,
- cykliczne przeglądy recytatorskie pod wspólnym tytułem „Wiersze słowem malowane”,
- charytatywna działalność Rodziców i nauczycieli (przedstawienia teatralne, akcje charytatywne m.in.: „Szlachetna Paczka”).
12. EWALUACJA KONCEPCJI
Koncepcja pracy przedszkola może ulegać modyfikacji. Stanowi ona uzupełnienie i uszczegółowienie treści zawartych w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego oraz Statucie placówki. Dokument do realizacji zatwierdza rada pedagogiczna. Zmiany w Koncepcji pracy przedszkola mogą być dokonywane na wniosek: rady pedagogicznej, dyrektora przedszkola, rady rodziców lub organu prowadzącego przedszkole.
13. STRATEGIA ROZWOJU PLACÓWKI
W zakresie bazy:
- sukcesywne doposażenie ogrodu przedszkolnego w sprzęt rekreacyjny,
- zakup nowych pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego, basenu z piłeczkami,
- renowacja sprzętu ogrodowego,
- modernizacja drogi wjazdowej do przedszkola,
- bieżące remonty sal zajęć.
W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
- skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- kontynuacja innowacji pedagogicznej z zakresu wczesnego czytania,
- systematyczne spotkania z Radą Rodziców w celu wymiany informacji o potrzebach grup oraz innych formach współpracy,
- uwzględnienie w ogólnych zebraniach z rodzicami punktu „Wolne wnioski, pytania, lista pomysłów na rozwój przedszkola”,
- Lepsza wymiana informacji pomiędzy dyrektorem, nauczycielami, a rodzicami (grupy FB) - przekazywania informacji o planowanych w przedszkolu działaniach i przedsięwzięciach celem stworzenia klimatu, w którym rodzice są partnerami w działalności wychowawczo – dydaktycznej placówki,
- pozyskanie programów multimedialnych do pracy edukacyjno-terapeutycznej z dziećmi.
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
- wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
- obligowanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje,
- doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez udział w szkoleniach warsztatach,
- podnoszenie kompetencji w zakresie poznawania i efektywnego wykorzystywania narzędzi
do zdalnego nauczania, - zdobywanie kwalifikacji w zakresie terapii pedagogicznej i nauczania języka angielskiego
w przedszkolu.
W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
- kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy z dzieckiem,
- współpracowanie z nauczycielami innych placówek celu wymiany doświadczeń i poszukiwaniu nowych metod pracy, udział w szkoleniach zespołu samokształceniowego,
- kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach między przedszkolnych, miejskich, ogólnopolskich i kampaniach społecznych,
- podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu,
- działalność charytatywna rodziców i nauczycieli.
Priorytetem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie potrzeb naszego środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.
14. KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2020-2025
- Rozwijamy talent sportowca poprzez nabywanie ogólnej sprawności ruchowej.
Zadania:
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.
Cele:
- wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody,
- pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia.
- Rozwijamy swoje talenty muzyczne eksperymentując z muzyką.
Zadania:
Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów muzyki i ruchu.
Cele:
- rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności
- bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki,
- kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka,
- zaspokajanie naturalnej potrzeby działania,
- poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa),
- nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalno-tanecznych.
- Twórczy przedszkolak - rozwijamy talent plastyczny.
Zadania:
Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności plastyczno-technicznej.
Cele:
- pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną,
- rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli
w twórczości i aktywności własnej, - kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.
- „Książka naszym przyjacielem”.
Zadania:
Pobudzanie i wyzwalanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy o świecie
i informacji z różnych dziedzin życia.
Cele:
- kształcenie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiedzy i przeżyć,
- kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania czasu w tym nawyku czytania /słuchania,
- dostarczenie wzorów pięknej, polskiej mowy,
- wzbogacanie słownictwa, doskonalenie mowy komunikatywnej, poprawnej pod względem gramatycznym i artykulacyjnym,
- aktywizowanie postaw rodzicielskich i wzmacnianie więzi rodzinnych wobec dzieci poprzez aktywne codzienne czytanie dziecku książek.
- „Świat jest duży i piękny – aby umieć w nim poruszać się, pragnę poznać, co jest dobre, a co złe”.
Zadania:
Budowanie dziecięcego systemu wartości – poszanowanie praw dziecka, praw człowieka.
Cele:
- stworzenie systemu wartości, który stanowi fundament życia człowieka,
- dostarczanie dzieciom wzorców, które pozwolą im zrozumieć, że najważniejsze wartości to: zgodne współżycie w grupie rówieśniczej, kultura bycia, koleżeństwo, bezpieczeństwo, zdrowie, patriotyzm,
- kształtowanie pozytywnych wzorców zachowania.
- Magiczna moc wychowania przez sztukę - (kino, teatr-aktor, radio, czasopismo, tv, sztuka regionalna, ludowa, rzeźba ,malarstwo).
Zadania:
Dążenie do rozwijania aktywnych postaw twórczych dzieci i samodzielnego działania
Cele:
- stworzenie warunków umożliwiających kontakt dziecka z wytworami artystycznymi, jak i działaniem ekspresyjnym i kreatywnym,
- wzbogacanie wiadomości i rozwijanie umiejętności dzieci przez kontakt ze sztuką,
- kształtowanie emocji, radości z powoływania do życia dzieła, także satysfakcji
z efektu finalnego, - zachęcanie do porozumiewania się w specyficzny rodzaj komunikacji, której źródło stanowi utwór literacki, kompozycja muzyczna lub konfiguracja przedmiotów (obiektów) w przestrzeni,
- pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.